lördag 21 november 2015

Jag är så dålig på att uppdatera bloggen, undrar egentligen om det finns några läsare kvar här :-)
Det är sjukt mycket i våra liv nu och jag känner att jag inte riktigt hinner med men här kommer en liten uppdatering.

Ludvig har vuxit, så mycket att vi knappt får ner honom i sin rullstol längre och den nya kommer inte före den andre december. Han sitter så dåligt i denna så kroppen orkar inte hållas uppe längre utan han lutar sig fram så han håller på att falla ur. Hans ståskal har kommit så det var vi och provade i måndags. Då passade vi på att säga till om att vi behöver en stol här hemma också men sjukgymnasten envisas om att Ludvig ska använda sin nya rullstol inomhus också men vi känner att vi vill kunna skilja på ute och inne. Det enda sättet vi kan göra det på är att ha olika stolar på olika ställen. Så får vi göra mellan skolan och hemmet också, en sorts gåstol i skolan och en annan modell hemma. Då säger sjukgymnasten, ja då får vi väl prova ut en arbetsstol till hemmet då, hmm ja det sa du förra gången också när jag påpekade det.
Det är tråkigt för allt tar en sådan tid och det ska behövas så mycket övertalning för att få igenom det vi vill. Ludvig har ju inte all tid i världen och jag känner att han verkligen behöver vissa saker ganska fort, helst redan några veckor innan vi ens har upptäckt hans behov.

Denna vecka har Ludvig varit hemma för han har varit förkyld, tjockt äckligt slem kommer från honom och han är trött och tvången ökar något enormt. Något har även hänt med hans ena ben och han har svårt att flytta det ena så när vi går med honom hänger det ena inte med. Han måste ha så ont men kan inte ge uttryck av det mer än ökade tvång. Vi har fått bära honom vid flera tillfällen för att benet inte rör sig.

Vi har hunnit med Vellingeblomman och deras julby ett par gånger, Ludvig fastnade för en tomte där, han fick den för att känna på den och sen ville han inte släppa den så trots att den kostade mer än vad vi kan tänka oss att lägga på en tomte så fick han den :-) så nu pryder den hans skänk på hans rum.

Igår var vi och köpte en bäddfåtölj som vi ska sätta in på Ludvigs rum så när det är jobbiga nätter så kan man sitta skönt där inne. Som det är nu så sätter jag mig på en saccosäck och det är inte så skönt sen när jag ska resa mig. Fåtöljen kommer nog inte förrän i januari så nu ska det målas om och fixas till på Ludvigs rum. Bort med barnrummet och in med ett tonårsrum.

Jag pluggar fortfarande, därav tidsbristen till viss del. Jag tycker fortfarande att det är så spännande ämne vi läser och jag kan sätta mina praktiska erfarenheter till all den teori vi läser. Visst skiljer det sig till en del från verklighet till det som står i böckerna men mycket stämmer. Funktionshinderområdet är så stort och så viktigt, synd bara att det som står i lagarna inte följs fullt ut utan det finns alltid små "luckor" som gör att man flytta ansvaret från sig.

Nu ska jag gå och fixa till mig innan resten av familjen vill ha frukost.

Önskar er en skön helg!

3 kommentarer:

  1. Du skriver så fint och läsvärt om din familj! Hoppas att du har tid och lust att
    skriva varje dag!!! Lena P

    SvaraRadera
  2. Nog finns det läsare! Jag tittar in ett par gånger per vecka. Jag förstår mycket väl att du inte hinner uppdatera så ofta med den arbetsbörda du har, både hemma och med studierna. Undrar så hur det gått med det du skrev om för någon månad sedan, om assistens. Ulla

    SvaraRadera
  3. Millan i Skåne: Jo, visst finns vi läsare kvar. Det är tungt och läsa hur Ludvig har det. Man rycker att alla barn ska gå ha ett gott liv. Ludvig valde rätt föräldrar. Vad ni kämpar på för att han ska ha det så bra det går.

    SvaraRadera