onsdag 3 februari 2016

Sarkasm eller

Jag fick en kommentar till mitt förra inlägg och jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det och egentligen ska jag väl inte ta åt mig och försöka förklara men...

Jag är oxå skattebetalare och har varit det i många, många år. Jag betalar gärna skatt, jag betalar gärna lite extra om jag vet att pengarna går till bra saker. Bra saker är exempelvis skola, vård, omsorg, äldreomsorg och funktionsnedsatta. Jag har heller inget emot att pengar går till flyktingmottagandet men och ett stort men... jag tycker inte att det är okej att ställa svaga grupper mot varandra för jag anser att det måste finnas andra ställen att ta pengar ifrån eller i varje fall att omfördela resurserna. Det är ju inte enbart Ludvig det handlar om, det är många personer som får eller kommer att få sin assistans indragen eller nedskuren. Så kommentaren om att man gillar att betala skatt så att FK betalar så Ludvig ska få ha det bra känns lite orättvis eller lite sarkastisk. Eller så är det jag som tolkar kommentaren fel. 

Det jag känner är att om ansvaret ligger på de anhöriga så är ju risken stor att de blir utslitna och sjuka vilket då leder till vårdkostnader, sjukskrivningar och rehabiliteringskostnader. Detta måste ju kosta ännu mer i längden. Fast i och för sig, dessa pengar tas ju ur en annan budget så då drabbas ju inte avdelningen för assistansersättningen. Men i slutänden är det ju ändå från samma ställe pengarna tas från, från skattebetalarna så varför inte se helheten? 

5 kommentarer:

  1. Jag har aldrig kommenterat innan. Men är ofta inne och läser :) även fast kommentaren var lite klumpigt skriven tolkade jag den inte som negativ. Tror vi alla som är här inne och läser hoppas att Ludvig skall få det bästa möjliga <3

    SvaraRadera
  2. Jag tolkade inte heller kommentaren som sarkastisk. Tänker att du kanske misstolkar... jag som skattebetalare tycker också att det är bra om skattepengar går till sådant här, och det menar jag ärligt.

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte heller att kommentaren var sarkastiskt menad, men jag förstår att du blev tveksam på hur du skulle tolka den. Men spontant så tänkte jag när jag läste den att jag håller med, att det är precis sånt här jag vill att mina skattade pengar ska gå till, på riktigt! Jag hoppas att ni får all hjälp er familj behöver. <3

    SvaraRadera
  4. Hej! Så fel det blev:( Visst var det min kommentar som du reagerade på? Jag menade precis det jag skrev! Att jag gärna vill att Ludvig ska få den hjälp han behöver. Blir glad när jag ser att han kanske ska få det lite lättare. Hade ingen tanke på att vara sarkastisk och satte heller inte detta i samband med flyktingar lr annat. Försökte bara att formulera mig kort och koncist. Lyckades inte så bra :)
    Önskar er allt gott!
    Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var därför jag skrev inlägget för allt kan ju tolkas på olika sätt. Det med flyktingarna är jag själv som drar paralleller med eftersom det har varit uppe så många gånger i tidningar o på tv. Tack för feedback. Önskar dig en skön helg. /Madde

      Radera