söndag 29 september 2013

Veckans uppdatering

Så har ännu en vecka bara trillat förbi utan att jag knappt har hunnit blinka. Lite dåligt samvete har allt som inte hinner eller glömmer att uppdatera här. Har hunnit med lite av varje även denna vecka.

Själv har jag varit i skolan och på några föreläsningar, så intressant det vi läser just nu. Är om både fysiska och psykiska funktionsnedsättningar, så intressanta föreläsare som kommer och berättar och som gör att man bara vill höra och göra ännu mer.
Tog mig till läkaren i tisdags och fick kollat mitt knä men läkaren där var inte speciellt intresserad utan tyckte verkligen att jag bara skulle följa sjukgymnastens råd med träning. Som hon så fint uttryckte det, det har tagit lång tid att komma dit du är nu med smärtan, då måste du vara beredd att det tar lika lång tid att få det att bli bättre. Så ett recept på smärtstillande kräm som jag ska smörja ben o knä med.

I onsdags träffade vi ortopedkonsulten med Ludvig, jag o Ludvig gick upp medan Kristian och Nora var utanför och lekte. De var lite sena uppe på mottagningen så vi satt o väntade i väntrummet när Ludvig började klia uppe i nacke/rygg och på skoj sa jag, får jag hjälpa dig att fånga loppan? Tog ner min hand och låtsades fånga loppan och Ludvig var med direkt, han skrattade och letade efter min hand, såg ut som han fångade loppan och snabbt som bara den stoppade han ner handen på nacke/rygg igen och skrattade så han nästan kiknade :-)
Inne hos ortopedkonsulten träffade vi ortoped, en från ortopedtekniska, en neurolog och en sjukgymnast. De kollade Ludvigs rygg eftersom vi tycker att han blivit lite sned, att han bara sitter på ena skinkan men när de sträckte upp honom såg de inga tecken på att ryggen blivit snedare och de tyckte han hade bra balans. När det gäller hans ben/fötter är det inte riktigt lika bra, de såg att han har en tendens att inte kunna sätta ner hela foten vilket gör att han är mer svajig och det blir problem med skor då han inte får ner hela foten. Pratade om skenor, högre skor och botox så de frågade om vi var intresserade av att testa botox på honom. De sa att kan de bara få ändrat foten 5-10 grader kommer det att göra stor skillnad för ben/knä/fötter så vad katten, klart vi är intresserade av att testa, allt för att det ska bli så bra som möjligt för Ludvig.
På torsdagen träffade vi åter samma kille från ortopedtekniska på hans arbetsplats och provade ut nya skor till Ludvig. Nu ska han få testa ett par skor som är högre och mer stabila upp på vristen så han inte ska vrida benen så mycket. Han gjorde även ett fotavtryck så de ska göra inlägg till skorna, allt för att underlätta för Ludvig.

I torsdags o fredags hade jag hemstudier så efter besök på ortopedtekniska lämnade vi Ludvig i skolan och jag passade på att fixa lite med ett grupparbete och i fredags jobbade jag med min hemtenta.

Igår var Nora med mormor på nallekonsert och Kristian tog Ludvig och morfar med sig till Arriesjön och Pildammsparken så jag fick ett par timmar till studier. Idag åkte de alla först till bokskogen och gick en runda och lekte vid hinderbanan och sen körde de till Arriesjön och grillade korv. Så tre timmar jobbade jag med min tenta och sen kom de hem igen och så bjöd vi mormor&morfar på middag som tack för deras hjälp.

Nu ska väskor packas inför en ny vecka och jag önskar att dygnet hade 48 timmar istället för 24. Imorgon ska vi jobba på ett grupparbete som jag hoppas inte tar alltför mycket tid för sen klockan två har jag ett möte på habiliteringen med habteam och skola. Tisdag är det ett seminarium där vi ska redovisa vårt grupparbete som handlar om fyra olika fall inom utvecklingsstörning.
Sen resten av veckan är det självstudier, läsa in sig på den nya kursen och bli klar med hemtentan. Ja det är lite stressigt för tillfället men...allt går ju, ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.

Önskar er alla en skön vecka och hojta gärna till ni som fortfarande läser här, om det är något speciellt ni vill att jag ska skriva om. 

1 kommentar:

  1. Det klart jag VILL höra om hur det går för er ALLA!
    Blir så glad i hjärtat när jag hur bra Ludvig tycks ha just nu.
    Sen tycker jag att DU ska be om en second opinion hos en annan läkare ang ditt knä! Det har du RÄTT till så be Vårdcentralens läkare skriva en remiss till ngn ortoped. Stå på dig, det är din fulla RÄTT!
    Du verkar har fullt upp nu på gott o ont, glöm INTE bort bara att prioritera dig själv också.
    Kram

    SvaraRadera