torsdag 20 december 2012

Tidiga julklappar

I början av december var kommunen och Försäkringskassan här hemma för att gå igenom vår assistansansökan. Det var meningen att assistansbolaget skulle vara med men de hade snökaos i Stockholm och kunde inte komma.
De som kom från FK och kommun var supertrevliga och tillmötesgående. De hade en bra bild av allt eftersom vi redan skickat in allt som vi hjälper Ludvig med. De såg även Ludvig i hans matsituation och när han gick på toaletten.
Veckan därpå ringde jag handläggaren för att höra om lite andra saker och sa att de gärna fick läsa på socialstyrelsens hemsida om Ludvigs sjukdom och då sa hon ord som värmde hela mitt hjärta, att de redan hade läst det. Kändes så bra att de var så pålästa om ALD. Nu behöver vi hitta och anställa personal som ska orka arbeta med Ludvig.

Igår ringde assistansbolaget och berättade att de hade pratat med FK och att vår ansökan gått igenom. Det är med blandade känslor som jag tog emot beskedet. Givetvis är jag överlycklig att kunna frigöra timmar för Nora men samtidigt är jag så ledsen över att Ludvig behöver så mycket hjälp som han behöver.

Ludvig har även fått sin nya rullstol som han verkar trivas i, sjukgymnasten ringde och berättade att Ludvig kommer att få träffa ortopeden i början av året för en ny konsultation om behovet av en korsett. Jag har varit hos sköterskan och dietisten och pratat angående Ludvigs knapp på magen och fick då reda på att remissen är skickad.

Så det känns som om vi har fått några tidiga julklappar!

Nu ska allt det sista bara fixas inför julen som snart är här. Har hunnit göra kola med polkagris, choklad och lakritsfudge, chokladfudge med mint, mandelmusslor och arraksbollar. Imorgon blir det att handla sista maten o julklapparna och sen ska jag grava lite lax men sen är jag nog klar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar