tisdag 25 juni 2013

Energibov

Först måste jag bara säga att vi hade en lugn o skön midsommar. Vi firade hemma med våra familjer och en vän med sin son. Ludvig fick sin mat innan vi åt eftersom när han visar att han vill äta då är det bäst att låta honom få mat så vi slipper ett utbrott för att han får vänta.
Mitt samvete är så kluvet när det gäller att Ludvig inte sitter med när vi har gäster, att han äter innan oss och sen sitter på golvet eller i soffan. Jag önskar ju att ha det som vi hade det förr, att han gillade fest o folk. Även om det gör ont att han inte sitter med oss så vet jag innerst inne att han mår bäst av att han gör sitt i sin ordning, att han mår så mycket sämre när vi tvingar honom att sitta med vid bordet.
Nora var helnöjd över att Pontus var här, då hade hon någon att leka med hela kvällen :-)

Idag hade jag telefonmöte med Försäkringskassan och dessa tar så mycket energi från mig, jag blir direkt trött och får huvudvärk även om det inte var otrevligt samtal. Vi håller på att ansöka om lite fler assistanstimmar till Ludvig så egentligen är det mest en komplettering av förra ansökan. Det tar ändå energi eftersom man måste vara på helspänn och lyssna till 200 procent för att förstå och ha tolkat deras frågor rätt känns det som.
Jag förstår att de måste vara noggranna eftersom det fuskas så mycket med assistansersättningar men...jag är för hembesök, de får gärna komma hit och leva några dygn med oss om de skulle misstro oss.
Vi har inte haft några problem med varken kommun eller Försäkringskassan tidigare när det gäller Ludvig och det är jag glad för, vi har ju läst om sådan skräckexemplar.
Vi har ett fantastiskt assistansbolag som hjälpt oss och som förklarar för oss, hjälper oss med ansökan  osv.
Jag är glad att vi tog beslutet att ansöka om assistans, även om det är vi själva som mest jobbar. Det som är jobbigt är att behöva förklara sig när folk undrar hur vi kan vara hemma båda två hela dagarna. Mitt svar blir oftast då, vi börjar jobba då när ni slutar ert jobb, vi jobbar sen resten av dygnet. När ni sätter er och äter er kvällsmat i lugn o ro, då jobbar vi med Ludvig. Sånt tar också energi från mig, när man får spydiga kommentarer som tex, ja ni går ju bara hemma hela dagarna...Hmm, byt med oss en vecka eller två...

Jag känner mig ganska trött, sömnen har det blivit lite si o så med igen den senaste veckan men ikväll ska jag verkligen försöka gå o lägga mig lite tidigare. Det kan vara därför allt känns lite jobbigare, att energin tryter lite snabbare.

Önskar er en fortsatt skön vecka!

4 kommentarer:

  1. Läser alltid din blogg. Jag blir verkligen bekymrad när du skriver att det jobbiga är vad andra tycker och tänker om att ni är assistenter till ert barn. Jag hoppas innerligt att ni verkligen och på ren svenska skiter fullständigt i vad dessa inskränkta personer tycker och ger uttryck för. Det ni gör finns det inte ord för ni är enastående i ert sätt att tackla den situation ni har. De som inte vet och förstår behöver ni inte bry er ett dyft om. Ni vet alltid vad som är bäst, glöm aldrig detta! Stor styrkekram från en person som beundrar er otroligt! Hälsningar Kerstin Bergenäs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för dina ord Kerstin, de värmer verkligen. Vissa dagar sårar de där kommentarerna om att vi bara går hemma mer än andra dagar men oftast bryr jag mig inte.

      Radera
  2. Skickar över lite energi! Känner mig mycket pigg efter semestern även om det nu är vardag igen några veckor. Men inte minst tack vare dig, som påminner, är jag glad och tacksam just för vardag.
    Kramar från Karin

    SvaraRadera
  3. Håller HELT med Kerstin!
    Av egen erfarenhet så vet jag att vissa gånger är det så svårt att INTE ta åt sig även om man VET att jag har rätt.
    Det gamla talesättet håller än; Gå i den andres skor ett par mil innan man dömer eller säger något!!!
    Jag vill bara säga att Ludvig har en FANTASTISK familj som gör ALLT för att han skall ha det bra.
    Stor styrke kram till dig så du orkar ta nya tag.

    SvaraRadera