måndag 7 april 2014

Rätt eller fel

Usch nu sätter hjärnspökena igång i mitt huvud. Ludvig har varit så fruktansvärt rastlös och arg inne på avdelningen idag. Han blev inte nöjd förrän han fick på sig sin jacka, keps och vantar så ni kan ju gissa hur varm han var när narkosläkaren kom strax innan fyra.

Det hjälpte inte ens att vi hade hans nallar med oss, bara han kände dem, sängen eller soffan så skulle han packa ner dem i väskan. Undrar hur han själv känner inför denna operation, det känns som han är så medveten, så mycket mer än förra gången. Då var han så undernärd och uttorkad men nu...

Gör vi rätt, är det rätt att utsätta honom för ytterligare narkos och operationer egentligen. Jag har varit så säker tidigare men nu börjar jag tvivla. Jag intalar mig att vi gör det för att underlätta för honom men tänk om det inte blir som vi tänkt, tänk om det är sjukan som gjort sitt på honom.

Vi är ju även medvetna om att vid varje sövning så innebär det en risk för honom, den kan skada nervtrådar fram till hjärnan och där har han ju redan så mycket skador och sen har vi ju även hans binjurar utan funktion vilket även det innebär en risk vid sövning.

Denna gång tvekar jag, alla andra gånger har jag varit säker på min sak och inte haft den där gnagande oron i magen som jag har nu. Jag hoppas att det är min magkänsla som spelar mig ett spratt denna gång.
Det ska vara ett enkelt ingrepp men som narkosläkaren sa, ett ingrepp innebär alltid en viss risk.
Sen har vi ju inte de bästa erfarenheterna med oss de senaste gångerna så det hjälper säkert till det också.

Personalen var annars väldigt tillmötesgående, de har ordnat ett enkelrum till oss, de såg till att Ludvig opereras först, de är införstådda med hur viktigt det är med hans cortison och de har pratat med Ludvigs endokrinolog och berättat för oss hur de tänker lägga upp det, de var väldigt måna när jag sa att det är viktigt med smärtlindring även om det inte verkar som om Ludvig har ont med tanke på hans smärtgräns men vi vill inte hamna i någon Addissonkris på grund av för lite smärtlindring.

Imorgon ska vi upp tidigt, vi ska köra här ifrån redan strax efter fem.

Imorgon behöver vi alla era tummar att allt bara flyter på, låt oss få en smidig operation utan komplikationer och utan att något händer under narkosen.

3 kommentarer:

  1. Jag vet inte alls vad jag skriva men vill ändå skriva något. Tänker på er allihop!

    SvaraRadera
  2. Hoppas att allt gått bra!

    SvaraRadera
  3. Har tänkt på er idag och hoppas allt är så bra det kan bli nu!
    Marie

    SvaraRadera