söndag 24 juni 2012

Var går gränsen

Var går gränsen egentligen till vad diskriminering är?

Varje år så åker vi till en marknad och tivoli på midsommardag, detsamma gjorde vi igår. Biljetterna till karusellerna var extremt dyra enligt oss men vad katten gör man inte för sina barn. I biljettkassan frågade jag damen som satt där om det var okej att Ludvig hade en ledsagare med sig i karusellen och som då inte betalade för någon biljett. Hon kunde inte svara på det men ansåg att det borde ju gå men att jag skulle gå bort till "kontoret" och höra med de som har ansvaret.
Jag gick bort dit och mötte en herre i husvagnen och frågade honom om det var han som hade ansvaret för karusellerna och det var det. Jag förklarade som det var, att Ludvig är blind och sitter i rullstol och behöver ha en person med sig i karusellerna för att kunna åka och om det var möjligt för den person att slippa betala för biljetten. Till svar får jag att så går det inte till här och att det inte finns sådana biljetter och om han är rullstolsbunden så kan han ändå inte åka alla karuseller.
Jag visste knappt vad jag skulle svara, för det första hade jag inte Ludvig med mig bort så han såg inte honom och för det andra så är det väl inte upp till honom att säga vad Ludvig klarar och inte...
Jag sa att Ludvig kan åka de flesta karuseller bara han har en vuxen person med sig och att han älskar att åka kolmasken och det var främst den som vi var ute efter. Tyvärr så jobbade de inte så på detta tivoli, det fanns ingen möjlighet till det, vi fick snällt betala för biljett för ledsagaren.
Jag tackade så mycket och sa att då åker vi någon annanstans, det har inte varit några problem på andra marknader eller tivoli, vi har aldrig behövt betala för den vuxna som åker med Ludvig.

Det var två mycket besvikna barn som vi åkte hem med men aldrig att jag skulle kunna gynna dem efter det otrevliga bemötande. De tjänar ändå extrema pengar på dessa dagar som de är här under midsommarhelgen så vad hade det gjort dem att låta en ledsagare åka med ett par gånger.
Nu har jag skrivit ett mejl till dem och frågat om deras policy.
Nora blev jätteledsen eftersom vi hade lovat att de skulle få åka karuseller men hon förstod ändå varför vi åkte hem.

Förra helgen var vi i Vellinge och åkte karuseller och där behövde vi inte betala för den som åkte med, förra året kollade jag upp om det fanns något om ledsagare när vi tänkte åka till bakken och det fanns speciella biljetter där, förra året när vi var på Astrid Lindgrens Värld behövde vi inte betala för den ena vuxna som gick in med Ludvig osv. Han klarar sig inte själv, han måste alltid ha någon med sig men det känns rätt så tråkigt att behöva förklara det.

Vi har lovat att åka till annat nöjesfält där de ska få åka karuseller istället. Vi är inte snåla och vi betalar gärna för oss men vissa saker känns det som om det blir för mycket av, vissa saker hade det bara varit till barnen om det hade varit i ett normalt fall.

8 kommentarer:

  1. Inskränkta träskallar finns det tyvärr många av!
    Att plånboken skall bestämma över medmänskligheten verkar vara allt vanligare!
    Jag hoppas att ni hittar ett tivoli där medkänslan och lite tillmötesgående styr mer än plånboken.
    Cathrine

    SvaraRadera
  2. Usch vad tråkigt att höra! Jag tycker inte att du skulle skydda dem och låta bli att skriva ut namnet! Vi pratade just om att besöka ett nöjesfält i sommar och då vet vi ett vi skulle välja bort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var tivolit som kommer till Sibbarp varje år, det är Axels tivoli som har det där. Ska bli spännande att se om vi får något svar på mejlet jag skickade.

      Radera
    2. Tack! Dit ska vi INTE gå! Jag har redan haft dåliga erfarenheter av Axels Tivoli innan...

      Radera
  3. Fy, så fruktansvärt tråkigt! Och så himla stelt, och omänskligt. Hatar, fullkomligt hatar, när människor låter reglement och pengar styra före värme och mänsklighet. Hoppas de tar till sig av kritiken.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Så otroligt ledsen man blir när man läser ditt inlägg i bloggen.Vilka jäkla människor....ingen medkänsla där inte.Kan riktigt känna besvikelsen som era barn kände....men ni gjorde helt RÄTT!Jag hade gjort likadant....=) !! Som du säger varför gynna någon som inte är villig att ge något tillbaka.Hoppas ni slipper fler inskränkta människor i sommar. Kram på er !! /Sann

    SvaraRadera
  5. Jag hade lämnat ut dem till pressen! Det är inte första gången de bär sig korkat åt och jag tycker de gott kan stå till svars med skämstrut på huvudet. Hoppas ni hittar större förståelse hos annat tivoli!
    Hälsningar från Kerstin Bergenäs

    SvaraRadera
  6. Förbannad är vad jag blir! Vilket skittivoli! Kram till er från Malin D

    SvaraRadera