tisdag 18 september 2012

Pilotprojekt på Hab

Vår specialpedagog och psykolog ska vara med i ett projekt som handlar om att förstå och ändra beteende hos barn. De skulle arbeta med ett barn från deras team och båda tänkte på Ludvig med tanke på alla hans svårigheter. De frågade om vi ville vara med och självklart vill vi det.

Så det vi ska göra nu är att föra dagbok under en vecka, registrera problemskapande beteende :-). Jag är nog lite sjuk men jag tycker detta ska bli mycket intressant att få vara med på. Som de sa på mötet idag, det är bara vi i Ludvigs omgivning som kan hjälpa honom att ändra beteende eftersom han inte själv kan kommunicera och göra det själv.

Jag hade ett bra exempel med mig idag utan att jag själv visste om det :-)
Ludvig har ju inte velat åka till skolan, han har protesterat vilt och vi har inte kommit på vad det är som har varit fel. Han har åkt utan bältesstol under en hel termin men tydligen har han kommit på att det saknas något och idag testade jag att sätta honom i hans stol och då var det inga problem längre. Så här ändrade jag hans beteende utan att egentligen inte göra något speciellt mer än att ge honom stolen. Häftigt va!!!

1 kommentar:

  1. Jag tror att det är toppen att få ner vad som händer en hel vecka på pränt! Jätteintressant! Det ska bli kul att se vad projektet leder till.

    Kram från Karin

    SvaraRadera