torsdag 25 oktober 2012

Halsfluss

Vi har den bästa servicen man kan få när det gäller vården till Ludvig. Jag är så tacksam över de saker som flyter på. Ludvig är en VIP patient på barnkliniken, låter kanske underligt men det är inskrivet i hans journal så när de knappar in hans patientnummer kommer det upp på barnkliniken. De flesta på avdelningen och på dagvården känner oss och när jag ringer dit så är det inga problem. Senaste tiden har det varit lite ombyte av personal men oftast frågar jag om de har någon i närheten som har jobbat där länge så jag slipper dra hela historian om Ludvig och det brukar funka :-)

Idag ringde jag till dagvården och frågade sköterskan om hon visste hur lång tid det brukar ta innan halsfluss visar sig och så förklarade jag hur det låg till, att alla i Ludvigs klassrum var däckade i halsfluss. Sköterskan visste inte och hon visste inte heller om hon vågade ta dit Ludvig för risken för smitta. Hon skulle prata med läkaren och återkomma. Efter lunch ringde hon tillbaka och sa att vi fick komma till dem, läkaren tog emot på dagvården.
Kristian åkte iväg med Ludvig och Ludvig skötte sig exemplariskt som vanligt, inga problem när de tog halsprovet och inte heller sticket i fingret. Vet ni vad han reagerade på, blev hysterisk, jo när de tog tempen i armhålan på honom.

Det var en ny läkare men han var bra, han sa att de skulle skicka iväg en odling på halsprovet och att han skulle skriva ut antibiotika även om snabbtestet inte visade något. Han behövde inte oroa sig över om han tog rätt beslut :-), halsprovet var positivt så nu är det tio dagar med antibiotika.

Pratade med Ludvigs lärare som även hon ligger hemma i halsfluss, hon sa att det hade blivit en epidemi med halsfluss på skolan. Måste vara en riktigt agressiv streptokock som härjar på skolan. Nu hoppas vi alla hinner bli friska under lovet.

Måste oxå berömma vårt team på Hab, framför allt vår specialpedagog som alltid är tillgänglig för oss. Det är alla i teamet, de ställer alltid upp men det är först o främst specialpedagogen jag vänder mig till och sen lotsar hon mig vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar