onsdag 10 december 2014

Svar på bentäthetsmätningen

Jag tror vi har världens bästa läkare till Ludvig och igår ringde en av dem. För ett tag sen gjorde Ludvig en bentäthetsmätning för att se så inte hans skelett var på väg att bli urholkat. Ludvig tillhör riskgruppen när det gäller benskörhet, dels efter mediciner vid transplantationen, sitt cortison, sin D-vitamin brist han hade, sin ensidiga kost och så vidare.

Igår ringde läkaren och berättade att svaren hade kommit och det visade något. Eftersom jag satt på en föreläsning hann jag inte ställa en massa frågor men några i varje fall. Jag vet inte i vilken utsträckning det är men vi ska höja dosen på Ludvigs kalcium intag och sen pratade han om vibrationsplatta, att det har visat goda effekter vid benskörhet.

Så nu kan vi inte göra så mycket mer än att försöka undvika hårda fall och vara mer försiktiga när vi håller i honom och går med honom så vi inte orsakar något. Om och när det börjar bli benbrott, då finns det mediciner att sätta in men det var inget man gav i förebyggande.

Så ja det kom kanske inte som en direkt överraskning men jag tycker ju att det kan räcka nu för Ludvig, jag tycker ju att han har tillräckligt.

Nu ska jag försöka lägga detta besked åt sidan och fokusera på pluggandet. Det är tenta på fredag, om brukarmakt, brukarinflytande, KASAM och kontaktpersoner inom LSS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar