lördag 22 februari 2014

Sportlov och dietistbesök

Denna vecka har det varit sportlov för Ludvigs del och jag har haft självstudier med en inlämningsuppgift under veckan.
I måndags och onsdags var assistent J här och jobbade och han gjorde vår vecka ännu bättre, han tar tjänsten hos Ludvig. Han väljer detta före det andra arbetet han fått och det gläder oss väldigt mycket. I måndags åkte morfar och J med Ludvig till skogen och Nora var på fritids några timmar. Då passade jag och Kristian på att storstäda ovanvåningen och putsa fönstren. Jag kan inte beskriva hur skönt det kändes, dels att få rent och att det gick så snabbt när vi var två.

I tisdags var det besök hos dietisten med Ludvig. Han har idag en vikt på trettio kilo så nästan nio kilo på ett år, sen han fick knappen på magen. Sen vi bytte sondmat har hans egna aptit väckts och han äter betydligt mer själv genom munnen. Dietisten sa samma som endokrinologen, vikten får inte fortsätta i denna takten. Det är bra att han ökar men...detta är trots att vi har dragit in på glassarna, vi delar hans sandwich nu så han får bara en halva vid varje måltid så det blir mellan en och en o en halv per dag. Chokladen har vi delat även den och det har han accepterat. Dietisten frågade om vi inte kunde dela glassen i tredjedelar men där går gränsen, det blir inte mycket av den då och det kommer han att reagera på. Hon tyckte även att vi kunde byta ut vårt smör mot lättmagarin men där säger jag stopp. Jag vill ha så rena produkter som möjligt, så lite tillsatser jag bara kan så vi behåller bregottet, kanske brer på lite mindre smör på Ludvigs knäckebröd.
Vi ska även sänka sondmaten till halva portionen de måltider vi ger sond vilket är alltid på morgonen och lunchen på skolan. Det är bara en eller två måltider per dag som han får sondmat.

I onsdags tog vi en kompis till Nora med hem och så packade vi in oss i två bilar, jag morfar, Nora+kompis i en bil och Kristian, assistent J och Ludvig i en bil och så körde vi till Vellingeblomman och tittade på påskbyn och tjejerna fikade inne på caféet.

Min inlämningsuppgift gjorde jag klar i torsdags och skickade igår. Det var en presentation av sig själv. Läsa in en ljudfil på 2-5 minuter och sen lägga in bilder som passade till texten och sen lite ljud på det så blev det en film om mig själv :-)

Min träning på cykeln går bra, har bara hoppat över två dagar sen jag köpte den. Startade på 15 minuter och sen har jag höjt lite varje dag. Nu är jag uppe på 30 minuter och två dagar nu har jag cyklat 1,1 mil per dag. Känner mig riktigt nöjd över detta inköp. Inser mer och mer varje dag att jag måste göra något med min kropp för att orka. Jag känner mig inte alls lika stel i musklerna som jag gjorde innan, känns nästan som att kotorna i ryggen hamnar rätt under cyklingen. Detta är också så mycket mer skonsamt för mina knä än promenaderna jag gjorde förra året.

Sista delfinalen i melodifestivalen ikväll. Dessa lördagar har vi krupit upp i soffan på ovanvåningen för att Ludvig ska kunna vara med och lyssna. Vi dukar fram lite ost till Noras förtjusning och myser hela familjen framför tv:n.

Önskar er alla en fortsatt skön helg!

1 kommentar:

  1. Ja du verkar ha fullt upp med dina studier och det känns så bra att Ludvig går upp vik.
    Sen att du har börjat träna är nog bra för som du att orkar och det är kul att ni kan ha sådana mysstunder allihopa, dom är guld värda även om jag inte skulle mysa till melodifestivalen ;)

    SvaraRadera