lördag 15 februari 2014

Uppdatering

Har haft tankarna på att uppdatera flera gånger under veckan som gått men så har det kommit något annat i mellan så...men här kommer en uppdatering.

På assistentfronten går det lite trögt, vi anställde två stycken. En tjej som fick fasta timmar per vecka och en kille som skulle hoppa in vid behov. För någon vecka sen kom killen och sa att han fått chans på ett annat jobb på 75 % men att han gärna tog extra på helgerna. Han var den assistent som Ludvig accepterade bäst men han är kvar på helgerna när det behövs och det känns tryggt, han har hoppat in flera helger på rad nu. Veckan därpå kom tjejen och sa att hon fått chans på ytterligare 24 % på sitt andra arbete och om hon tog det så klarade hon sig med bara ett jobb.
Eftersom hon hellre ville ha det andra arbetet så lät vi henne gå meddetsamma, känns ju inte bra att ha en i huset som egentligen hellre vill vara någon annanstans.
Så nu är vi igång igen och letar nya assistenter. Har pratat med killen som jobbar extra här att om han är intresserad så får han en fast rad på nästan halvtid så han skulle fundera men annars får vi fortsätta leta och det är inte det lättaste. Ibland undrar jag hur många som söker bara för att de måste söka ett visst antal jobb i veckan för att få behålla sin A-kassa eller annat.
Tills vi får in någon ny täcker vi själv upp för de timmarna, både jag, Kristian och morfar ökar våra timmar.

Jag kämpade hela förra veckan med min tenta och i tisdags lämnades den in och det kändes så skönt. Fick även reda på att jag klarade höstterminens tentor så ytterligare 15 högskolepoäng är avklarade så totalt 30 poäng är klara nu. Jag känner mig fortfarande så inspirerad av denna utbildning, jag vill verkligen vara med och förändra synen på funktionsnedsättningar och tillgänglighet o allt vad det nu kan vara. När och om jag klarar hela utbildningen så får jag en kandidatexamen i handikapp och rehabiliteringsvetenskap. Jag tar en kurs i taget och ser även vad som händer här hemma, ibland är det svårt att hinna med allt och dygnet har ju bara 24 timmar så...en dag i taget.

Eftersom jag är så fruktansvärt dålig på att ta mig iväg och träna och mina knä inte fixar promenaderna som jag var så duktig med förra året så har jag skaffat en ny kompis i hemmet. Köpte en träningscykel som står i sovrummet så nu är tanken att jag ska trampa på den varje dag. Har cyklat tre dagar i sträck nu och det känns så skönt. Måste tänka på mig själv och min kropp, den ska orka många år till.
Min nya kompis

Vi har haft riktigt fina dagar här nere i Skåne och vi har passat på att vara ute på eftermiddagarna med barnen. Ludvig fortsätter visa sin envishet genom att verkligen vilja klättra i rep, på stegar och i träd. Med hjälp från gärna två personer så fixar han det. Vi har en ganska ny lekplats här i byn med en fantastiskt rolig rutschkana tycker Ludvig men den lekplatsen är allt annat än tillgänglig och vi måste vara två stycken för att få upp honom eftersom den inte har trappor upp. Det är bara repstegar eller metallrör man klättrar uppför och det fixar inte Ludvig själv så en får putta och en får dra uppifrån men det är det värt när man får det underbara leende av honom.

En klättervägg är till för att klättra på och det vill såklart även Ludvig
Underbara leende
Igår var det alla hjärtans dag och det firade vi lite såklart. Själv tycker jag mest att det är en onödig dag som mest fokuserar på merförsäljning för butikerna men en god middag med familjen är väl aldrig fel. Jag bakade små bakelser till kaffet.
 
 
 Nu blir det sportlov för Ludvig och assistent J kommer måndag och onsdag då han är ledig från sitt andra jobb. Nora ska vara på fritids några timmar om dagen och själv har jag en hemuppgift som ska göras. En presentation av mig själv, där jag kan sälja in mig själv vilket jag är riktigt dålig på. Det ska spelar in en ljudfilm på 2-5 min och sen ska det läggas till bilder och någon musik. Jaja det ska väl gå det med.

Önskar er alla en riktigt fortsatt härlig helg!

1 kommentar:

  1. Att du INTE får ont i rumpan på att sitta på din nya kompis är en gåta för mig.
    Det är så kul att få se bilder på Ludvig och han ser så lycklig ut på korten.
    Ännu igen vilken fantastisk kille han är och med fantastisk familj som gör hans vardag lättare.
    Bra jobbat med dina studier med :)

    SvaraRadera