torsdag 27 februari 2014

Operation uppskjuten

Igår ringde Ludvigs sjukgymnast för att höra om vi hört något om operationen av hälsenorna. Det var ju sagt att det skulle bli i februari/mars och det hade passat perfekt så det är avklarat innan sommarlovet. Vi har inte hört något så jag sa att jag skulle jaga ortopedmottagningen för att höra var på väntelistan Ludvig var.

Sagt och gjort, det gjorde jag imorse innan jag skulle iväg till skolan. Det är inte alltid lätt att komma fram, många före. Väl framme och efter en lång stunds diskussion och ett besked om att han stod på väntelistan men att de inte visste mer så säger de, du får nog vända dig till Lund för det är där operationerna utförs. Fick ett nummer till Lund som visade sig vara till avdelningen som inte visste något om några operationslistor utan jag fick ringa till operationssköterskan/koordinatorn. Ringde tredje numret och hon fick namnet och såg efter, jodå han var uppsatt på listan men inte prioriterad och så fick jag höra hela långa historian om att de endast får ta in ett visst antal operationer i veckan och att de nu höll på att planera våren med de som blivit uppsatta i juni förra året...wow, juni förra året, undrar då när det blir Ludvigs tur??? Har vi den tiden att vänta egentligen, jag förklarade om hans blodcirkulation, hur svårt han har för att stå på hela foten och hela den onda cirkeln det blir med för korta hälsenor. Hon skulle träffa läkaren imorgon, då skulle hon höra hur det var tänkt med Ludvig. Jag sa även till att vi kan komma med kort varsel om de får ett återbud. Känner att denna operation är väldigt nödvändig för att hjälpa Ludvig till en bättre vardag och en drägligare livssituation. 

Alla vill väl komma snabbt till operation och vi står oss själv närmst och jag vet att man måste prioritera patienter men det känns som om vi har allt annat än tiden med oss, allt kan vända så snabbt med Ludvig och det enda jag vill är att han ska ha det så bra som möjligt. Vi är ändå inne i en relativt bra period och då känns det ännu viktigare att han får rätsida på sina ben, för att ha glädje av operationen.

Nu är det bara att vänta och se om det blir en kallelse inom det närmsta eller...

Önskar er en fortsatt skön vecka!

1 kommentar:

  1. Konstigt att dom INTE prioriterar Ludvig med tanke på hans sjukdomshistoria, märkligt!
    Hoppas ni får en trevlig helg på er iaf. Håller tummarna att det går fort med operationen.

    SvaraRadera