onsdag 29 februari 2012

För höga krav kanske???

Först börjar med att säga att läkaren är inte på plats denna veckan så det lär inte bli några besked inom det närmsta. Som jag skrev innan, för oss gör det inte så mycket, det förändrar inte alls mycket.

Tror jag har skrivit det tidigare, jag har väldigt höga krav på mig själv, tror nog att jag alltid har haft det, om det har med kontrollbehovet att göra det vet jag inte.
Har väl egentligen inte förstått hur höga mina krav har varit förrän Ludvigs psykolog sa det till mig eller rättare sagt ställde frågan till mig.
Jag säger inte att jag har höga krav när det gäller allt men när det kommer till att allt ska fungera och att mina barn har det bra, då är kraven skyhöga.
Detta innebär att jag oxå ställer väldigt höga krav på min omgivning, på gott och ont. Alla som är involverade med barnen får automatiskt krav på sig. Börjar fundera nu om jag har för höga krav??? Går inte in i detalj på vad jag menar men nu börjar jag möta lite hinder på vägen. Inte större än att jag kan hoppa över dem men...jag anser att om vi alla samarbetar (vi som jobbar med Ludvig) då flyter allt mycket lättare. Ibland måste vi väl alla vara lite flexibla och alltid sätta Ludvig i främsta rummet, det är ju ändå han som är huvudpersonen.
Så tycker jag oavsett vad det gäller, det finns för mycket regler och mallar som myndigheter ska följa istället för att individanpassa olika saker. Varje människa är unik och man kan inte dra alla i samma mall.

Vi hade möte på skolan igår, uppföljningsmöte från hösten. Det var särskolesamordnare, rektor, jag och specialpedagog från Hab. Det framkom inte mycket nytt, inget som vi inte visste redan. Ludvig är rastlös i skolan, det är svårt att aktivera honom, han går sämre. Han vill vara med på samlingen nu i varje fall, han får en bild i handen som personalen säger vem det är, sen går Ludvig fram till det barnet och känner o luktar på barnet och sen backar han tillbaka och sätter sig på sin plats. Han kan sitta några stunder på sin stol och arbeta. jag fick kräkt av mig mitt motstånd om gränsöverskridande teamets uppgift, att göra en social utredning för att se om Ludvig tillhör särskolan och de kunde inget annat än hålla med.
När alla papper är klara kommer vi att bli kallade till ett nytt möte med samma personer och en person från särskolans resursteam och sen är han nog formellt inskriven i särskolan. Puh vilket jobb!

Nu ska jag hämta Ludvig och sen ska vi hem o äta lunch innan vi ska till Hab för en träff med ortopedkonsult för att få domen om hans ben/fötter o rygg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar