torsdag 1 mars 2012

Det blir sällan som man tror

Igår var vi på Hab hos en ortopedkonsult för att se på Ludvigs fötter och ben. Det var prat tidigare om att ev göra skenor eller inlägg till hans skor för att få ner foten i golvet. Hans vänstra sida vill inte riktigt följa honom och hans fot kan han inte sätta ner i golvet så han går på utsidan av foten, det är typ bara lilltån som nuddar golvet, resten står rakt upp.
Det var en neurolog, ortopeden, en kille från ortopedtekniska (där vi köper Ludvigs skor) och Ludvigs sjukgymnast som var med. 
Det räckte att han fick av sig sina skor och började gå när han från ortopedtekniska sa att det inte kommer att räcka med inlägg i skorna för att få ner foten i golvet. 
Det visade sig att det inte finns någon styrka i senorna på insidan av Ludvigs vänstra fot så den drar inåt och neråt, senorna på utsidan är mycket starkare och vinner så det man kan göra är att dra om senorna i foten så...istället för att "bara" gjuta inlägg till Ludvigs skor så blev det att han ska ställas upp i kö för en operation. Det ska ta ca 45 min att göra och sen kommer han att bli gipsad men mer information blev det inte igår. Det är andra läkare som ska in och säga sitt oxå innan beslutet tas helt. Jag för min del hoppas verkligen att operationen blir av, Ludvig är envis och vill inte sitta i sin rullstol så kan han få hjälp med att räta på sin fot så hjälper det honom att gå lite till.
När vi sen kommer till gips, alla ni som känner Ludvig vet att om han får något på sig som han inte vill ha så kämpar han tills det är borta. Ortopeden sa att detta är ett plastgips som han inte kan få av...om han lyckas så kan han ta jobb som utbrytarkung :-), det ska bli spännande att se om han lyckas eller inte.

Ludvig var superduktig hos dem och när de sa att de var klara så kom där ett högt och ljudligt ljud från honom och alla uppfattade det som om glädje över att de sa hejdå till honom :-)
Det var inga protester över att de drog, klämde, kände o framkallade ryckningar i hans ben o fötter, han bara gjorde som de ville. Han kan när det väl gäller och jag tror fortfarande att han tänker, gör jag bara som de vill så kommer jag fortare härifrån. Han är grym, han är min största inspirationskälla, när jag tycker något är jobbigt så tittar jag bara på Ludvig och så blir det så mycket lättare för jag vet hur mycket han tampas med. 
Själv var jag hos en sjukgymnast i måndags med min rygg, vårdcentralen ville inte ta emot mig utan skickade mig till sjukgymnast istället och nu misstänker hon att det är mina diskar som bråkar lite, om vi säger så att jag är ganska mycket framåtlutade eftersom Ludvig behöver hjälp med det mesta så och då glömmer jag att böja mig tillbaka riktigt och sträcka ut så att diskarna kan komma i fas igen (så tror jag det var) så nu fick jag i uppdrag att inte böja mig framåt några dagar och bara göra ryggövningar i tvärtomläge för att de ska gå i varandra igen. Men som sagt, vad är det mot vad allt Ludvig kämpar med.
Sa till sjukgymnasten att man är nog lite konstig som människa när man lär sig leva med viss smärta. Hon höll inte med, hon tycker det är bra att man kan lära sig det, det är inte alla som inte kan det.

Nu är det snart helg igen och jag hoppas på riktigt härligt vårväder så vi kan vara ute och njuta av solen.
Ha en riktigt skön helg!

2 kommentarer:

  1. Ah, det hade ju varit underbart om Ludvig kunde slippa rullstolen så mycket som möjligt! Hoppas att din rygg blir bättre snart. Var rädd om dig.

    Kram från Karin

    SvaraRadera
  2. Hej och hå! Vilken vändning det besöket fick! Men jättebra om det går att "fixa" så att Ludvig kan använda sina fötter och slippa rullen så mycket det går.

    Kram!

    SvaraRadera