tisdag 8 januari 2013

Nu startar vårterminen

Igår var första dagen på vårterminen och den startade med studiedag för Ludvigs del men Nora var iväg på dagis och hon hade haft det så bra. Hon behöver sin vardag och vi har haft ett riktigt jobbigt jullov även om vi har försökt göra det så bra som möjligt för Noras del.

Igår märktes det att julledigheten var slut för de flesta, de blåa kuverten ramlade in med kallelser till Ludvig. Vi ska ringa och boka tid till barnkirurgen för att sätta knappen på Ludvig, det kom remiss till ortopeden och tro det eller ej, psykologen på BUP måste ha hört allvaret när vi pratades vid i torsdags för igår kom det en tid till tisdag och han sa att det skulle ta ca en månad.

Idag var första skoldagen för Ludvig och jag väckte honom vid halv sex, det tar ca 1,5-2 timmar med morgontvången och taxin kommer 7,30. Han ville som vanligt inte gå upp men väl uppe och efter alla ritualer och rutiner så var han klar vid sju. När jag sen sa att han skulle åka till skolan så blev han stel som en pinne, han vägrade sätta sig så jag kunde få på kläder, när de väl var på skulle han sättas i rullstolen men han spjärnade emot vilket resulterade i att vi båda tappade balansen så nu har han en fin bula i pannan och mitt samvete mår dåligt, dels över bulan i pannan och att han var helt hysterisk när vi satte honom i bilen.
Jag hoppas så att vi gör rätt, att "tvingar" iväg honom till skolan. Jag tror att han egentligen mår bäst av att komma hemifrån några timmar om dagen och blir sysselsatt på annat sätt än att tvången ska uppta hela hans dag. Väntar på att skolan ska höra av sig om han har lugnat ner sig eller inte.

Nu har de ringt från skolan och Ludvig var pigg o glad, han hade tagit av mössan o vantarna direkt när de kom in i kapprummet och när läraren ringde satt han på en stol och småpratade på sitt sätt. Bulan var inte så stor och syntes inte så mycket så nu kan jag andas ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar