söndag 23 mars 2014

För vems skull

I denna kurs som vi läser nu i skolan så handlar det om etik och moral. Vi har en bok i vårt kursmaterial som är så fantastiskt bra när det kommer till LSS och bemötande. Det handlar om för vems skull vi gör olika saker i bemötandet mot de som lyder under LSS.
Efter att jag har läst den boken så tänker jag om mycket i mitt handlande mot Ludvig.

Den handlar om för vems skull vi gör saker, om det är min skull jag gör det eller om det är för brukarens/Ludvigs skull vi gör det eller om det är för att man alltid har gjort på ett speciellt sätt och fortsätter göra så.

Idag så åkte Kristian, mormor&morfar och barnen till skogen för att de skulle ge mig lite utrymme för att läsa och skriva på min tenta. Ludvig ville egentligen inte gå ut men när han kände Noras han accepterade han att följa med. När de kom hem sen berättade de att Ludvig blivit så ledsen mot slutet av utflykten och bilresan hem hade inte varit bra, han hade släppt loss sitt bälte med jämna mellanrum. När de sen kom hem visade det sig att han behövde hjälp att tömma magen och sen var han på bättre humör.

På eftermiddagen tyckte vi att det var läge att gå ut eftersom solen sken efter några dagars riktigt tråkigt väder. Ludvig gjorde motstånd och vi behövde vara två stycken för att få på ytterkläder. Då kommer mina tankar genast på den här boken, för vems skull är det som han ska gå ut för. Är det rätt att tvinga honom egentligen, det måste ju finnas en anledning till varför han inte vill eller??? I varje fall, han kom ut och Kristian och han gick till en lekplats och de gungade och Ludvig var riktigt nöjd och det kom hem ett foto med en glad Ludvig på. I detta läge så vet vi ju att Ludvig verkligen mår bra av att vara ute i dagsljuset, tvången bryts och han skadar inte sina fingrar under tiden han är ute men...

Om det är någon som läser denna blogg som arbetar med personer inom LSS så rekommenderar jag att läsa böcker av B. Lewin, helt fantastiska tycker jag. Hon vet verkligen vad hon skriver om och jag ser framemot nästa kurs när ännu en av hennes böcker ska användas som kursmaterial.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar