lördag 17 december 2011

Fortsättning

Det blev inte så mycket lättare under dagen, vid halv tre var det dags för eftermiddags tabletten och "lunch" men det tänkte inte Ludvig ta. Jag försökte ett tag men gav upp och tog upp honom på rummet och tanken var att han skulle få stanna där till kvällsmaten, det var ju inte så långt bort.

Kristian och Nora körde iväg och hämtade pizzor och då värmde jag Ludvigs mat och satte han vid bordet och försökte med tabletterna och vi tog samma procedur som på morgonen. Jag försökte få honom att lyssna på vad jag ville ha fram och det är samma som jag så många gånger har försökt, att få honom att förstå att vi alltid är vid hans sida och att det bara är han själv som kan kämpa, dels med sin sjukdom och dels att trycka bort demonerna som tvångar.
Till slut tog han tabletterna och började äta sin mat. Så det tog faktiskt bara tre timmar vid nästa måltid så han fick sin eftermiddagstablett vid fem och sen kvällsmedicinerna vid sex, lite fel men så fick det bli denna dag.
När de andra kom hem med pizzorna luktade Ludvig dem och drog näsan mot kartongerna och snusade på dem sen tog han sin tallrik och puttade bort den mot kartongen så jag fattade piken och givetvis fick han också pizza. Jag berömde honom och sa att nu var du riktigt duktig som visade vad du ville.

I morse var det då dags igen, jag tog upp Ludvig, fick på kläderna och tog ner honom till frukosten och så började vi igen. Samma procedur igen men idag tog det faktiskt bara 2,5 timme så min förhoppning är att det halveras tills imorgon.
Visst att tålamodet tröt även idag, arg, ledsen, förtvivlad, frustrerad ja det blev jag idag oxå. Rädd hann jag också bli då han tar sin tablett upp mot sin näsa och luktar samtidigt som han drar muggen till sig och ska stoppa ner tabletten där och när jag försöker rädda muggen och flytta den då är han snabb och trycker upp kapseln i näsan. Så vi fick få honom att försöka snyta sig men eftersom det är en kapsel så löser den upp sig så innehållet åker ut men skalet stannar kvar när den blir fuktig så...fram med pincett och försöka jaga ut den. Ludvig fräste o hade sig så det rök ur näsan men till slut fick vi ut skalet.

Nu ska jag köra iväg Nora på kalas hos en dagiskompis. Detta kalas är på Leos lekland så gissa om Nora är uppspelt.

Ha en skön lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar