torsdag 29 december 2011

Lite sömn=mycket tvång

Det verkar som vi har kommit in i en sömnsvacka, om det har med de nya tabletterna att göra eller att det har blivit "för mycket" av det goda med besök o annat här under julen det har vi ingen aning om.

Natten till tisdag vaknade Ludvig 2,45 och då tog jag upp honom på toaletten och min förhoppning var att han skulle somna om vilket han har gjort den senaste månaden. Men icke, han tänkte då inte somna om utan han hade jätteroligt inne i sin säng, brottades med nallarna, pratade och tjoade hysteriskt. När klockan var fem och jag hade varit vaken lika länge som Ludvig tyckte jag att det var lika bra att stiga upp. Jag fick upp honom och på med kläderna och ner för att försöka få i honom tabletter o frukost, vi har fortfarande problem med att det är jag som ger dem, det ska bara vara pappa och det tvånget måste bort. Efter ca två timmar vid bordet tog jag på han kläderna och så tog vi bilen och körde en runda, ibland behöver man bryta och göra något annat. Medan jag tog på honom ytterkläderna så sa han, äta frukost men det vet vi att det hjälper inte att ta tillbaka honom till frukostbordet för det är bara en testning från hans sida.

När vi kom hem igen hade maken fått ändan ur vagnen och tagit sig upp ur sängen och det första han sa när vi kom in var att Nora hade kräkts slem. Eftersom hon varit halvsnorig o hostig från o till ett par månader så ringde jag och hörde med vårdcentralen och de gav oss en tid till henne. Det visade ingenting så...hon fortsätter se trött ut och hosta från och till. Det blev inget mer kräk o det är vi glada för.
Jag satt kvar med Ludvig ca en timme till innan han tog sina tabletter och sin frukost. Vid lunch var det Kristian som tog honom och sen vid kvällsmaten var det min tur igen och då tog det ca en timme innan han började äta och sen ta sina tabletter.
Dagen var dryg för när Ludvig har sovit så lite blir han så högljudd och speedad och det går i 110 hela dagen. Han satt med en stund på eftermiddagen innan middagen och byggde ihop sin nya playmobil husbil och lekte lite med den sen.




Nästa natt sov han till 7,30 men då måste han ha varit helt slut i både knopp o kropp men tyvärr så natten till idag var det samma visa, han vaknade kl 02 och har varit vaken sen dess. Ljudnivån är högre än de som säkert räknas till bullerskador och som vanligt vägrar han ta tabletterna med mig. Nu har jag snart suttit här en timme och nu ska jag gå o göra vid mig och sen får han följa med mig o veckohandla och sen får vi se om han får i sig sina tabletter.
Det kommer att bli en lång, högljudd o speedad dag även idag. Gäller att hålla igång i lagom nivå för att inte värsta utbrotten ska komma och för att hålla tvången borta, tvång som att sitta och dra i sina händer, riva sönder sina händer, dra med händerna över huvudet, tvätta händerna femton gånger efter toabesök osv.

Det är nog dags att jaga läkaren efter nyår för att höra om vi får höja dosen på tvångmedicinen för jag tycker känna igen mig i symtomen, mer tvång, mindre sömn precis som det var innan vi började medicinera mot tvången.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Eftersom jag själv lider av stora sömnproblem, kan jag förstå hur jobbigt det är för er! Dock ska kanske poängteras att det är jobbigast för honom! Han vill säkert sova, men kan inte, man är trött hela dagen och har absolut inget tålamod! Det går alltid ut över andra och när nästa natt kommer hoppas man inget högre än att få sova riktigt hårt och länge! Det händer inte och man är inne i en ond cirkel! Vore så klart bra för er och honom om ni kunde få hjälp så han sover bättre, framför allt skulle han själv må bra av det! Hoppas ni ändå får ett gott slut på 2011!

    Stor kram,
    Annika K

    SvaraRadera