onsdag 14 december 2011

Vilket team Ludvig har

Natten var inte alls lätt att genomlida, tusen tankar for omkring i mitt huvud och när klockan ringde 5,20 var jag redan vaken. Det har varit många svordomar som har farit i mitt huvud under dagen men som jag skrev igår så finns hoppet kvar ända tills motsatsen är bevisad. Vi kan inte göra något åt det utan bara fortsätta som tidigare, ta en dag i taget och ibland bara en timme i taget.

Idag träffade vi arbetsterapeut och sjukgymnast på hjälpmedelscentralen för att vi skulle prova ut en stol till Ludvig. Medan jag körde till skolan för att hämta Ludvig så ringde specialpedagogen för hon hade hört att det var tuffa besked igår hos läkaren. Hon ville bara höra hur det var med oss, hur underbart är inte det??? Vi pratade lite fram och tillbaks hur vi ska gå vidare med Ludvig, just nu känns det som vi måste ha lite rullstolsträning för om detta fortsätter så slutar det bara på ett sätt...i rullstol. Vi kom överens om jag skulle prata med sjukgymnasten när vi ändå skulle träffa henne för vi misstänkte att det skulle dröja innan sjukgymnast och läkare skulle samråda. Gissa om jag blev förvånad när läkaren redan hade fått tag i sjukgymnasten och de hade kommit överens om var vi börjar. Som jag har skrivit tidigare, vi har ett underbart team som jobbar med Ludvig, om ni läser här så... ni är fantastiska.

Sjukgymnasten hade sagt till hjälpmedelskonsulenten att Ludvig kunde vara lite osamarbetsvillig så kanske att de behövde jobba väldigt snabbt :-), han var mer än samarbetsvillig, han satt som en prins i den stol som han provade, han satt kvar ett bra tag i den. Vi börjar med att beställa hem stolen och vänja honom vid att sitta i den, sen lär vi nog behöva ett höftbälte som ska räta upp honom eftersom han har en tendens till att luta åt ett håll hela tiden.
När vi ändå pratade om hållning så frågade jag om det finns något man kan göra när han sover. Han sover i samma ställning hela natten, varje natt och det kan inte vara hälsosamt för hans sneda rygg och det var det absolut inte. Vi ska även där prova ut någon slags kudde så att vi kan försöka vända honom när han sover och sen stötta upp hans kropp mot kudden så att det inte ska kännas som om han tappar balansen.

I eftermiddag så körde Kristian iväg Ludvig till Hab där de mötte upp avlösare och sjukgymnast för de skulle bada. Strax innan fem kom avlösaren hem med en hysterisk Ludvig, han hade då inte tänkt att bada så nu har han skrämt både sjukgymnast och hela Hab :-), som avlösaren sa, välkommen till verkligheten.

Nu ikväll var det även sista gången på Noras ridning men hon väl absolut fortsätta nästa termin och jag är glad att hon har hittat något hon verkligen gillar, hon älskar alla djur så detta är perfekt för henne. Hon var så duktig idag <3, idag fick de testa att galoppera med tränaren och Nora skrattade så hon nästan trillade av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar