söndag 25 december 2011

Tror Ludvig kände igen tomten

Tomten kom på besök igår, först en gång på natten och sen på eftermiddagen. Nattens besök av tomten var inte så uppskattat av alla men av Nora var det. Han tog nämligen vår ström, när vi gick o la oss så blev allt helt plötsligt väldigt mörkt och tyst i huset, strömmen försvann. Hmm, bara vårt hus som var mörkt och vi kollade alla propparna för detta har hänt en gång tidigare. Jordfelsbrytaren hade lagt sig i mellanläge och gick inte att rubba. Ringde till Eon 00,15 för felanmälan men eftersom jordfelsbrytaren slagit ifrån var det fel i egna anläggningen och de kunde inte göra något, inte ge oss annat råd än att leta upp en jourhavande elektriker. Hittade en elektriker som vi ringde 00,45 på julafton och han misstänkte först att det var brytaren som var trasig och att han kunde komma o fixa den, två timmars arbete och 1700 kr i timmen. Hmm, vad gör man??? Vi hittade en testknapp som vi kunde trycka in och då kunde vi återställa jordfelsbrytaren och sen sätta i en propp i taget och det funkade. Så vi slapp slänga ut 3400 kr denna gång.
Nora vaknade mitt i avbrottet men vi sa sen på morgonen att det måste ha varit tomten som släckte ner för att ingen skulle se honom när han la paketen i strumpan och det nöjde hon sig med :-)

Vi firade jul hemma med familjen, mina föräldrar o bror och Kristians föräldrar o bror med familj och de kom till Kalle Anka och därefter fick vi besök av tomten. Vi tog fram Ludvig först så han fick känna och lukta på tomten och vi kan väl säga så att hans skratt sa mer än tusen ord. Han luktade och skrattade, drog sig närmre och luktade lite till, lyssnade och skrattade men han tog tacksamt emot det första paketet. Vi hade lånat grannen som tomte och de hade varit här inne kvällen innan så vi misstänker att Ludvig kände igen både röst och lukt :-) men det var häftigt att se, att han verkligen ville känna och gå fram till honom, det gjorde han inte förra året. Han var inte så intresserad av att öppna några paket men vi lät honom vara, de får ligga tills han känner för att öppna dem.



Efter maten så satt kusinerna och Nora på golvet i hallen och lekte och Ludvig kände kusin K och då ville han oxå sätta sig ner på golvet. Första gången han själv har visat intresse av att vara med de andra, han satt en stund och försökte vara med på sitt lilla vis. Härligt att se, att han visar intresse för mer än att bara vara i sin värld hela tiden även om det är mest där han är men ändå.

Ha en riktigt god fortsättning på julen!

3 kommentarer:

  1. God fortsättning.....och det önskar jag er verkligen! Det låter som ni hade en trevlig julafton men lite positiva reaktioner från Ludvig och det gläder mig! Trots att Jens inte var hemma, får jag säga att även vi hade en väldigt trevlig julafton! Jag har haft migrän i 6 dagar, men man får försöka göra det bästa av situationen ändå, det är ju trots allt bara jul en gång om året! Tuffa dagar nu efter jul med förfärligt många klappar som ska byggas ihop etc (barnens alltså :-) ), men nu har jag "bara" en del lego kvar att bygga, sen kan jag förhoppningsvis koppla av lite! Hoppas ni får göra detsamma!
    Stor kram,
    Annika

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blev när jag läste. Mycket positivt må jag säga. Och er julklapp på 3400 kr var ju rejäl.
    Jag önskar er en God Fortsättning.
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera
  3. God Jul hela familjen! Hoppas att de goda stunderna ska få dominera under 2012 precis som på julafton. "Spännande" med strömmen!

    Kram från Karin

    SvaraRadera