söndag 22 april 2012

Ändrade planer

I fredags fick jag tag på den ansvarige sköterskan inför Ludvigs fotoperation och frågade om det fanns någon möjlighet för oss att få den lagd i Malmö istället för i Lund. Det verkar inte som om alla operationer ska flyttas till Lund förrän till hösten. Det är bara läkarna som åker runt mellan Malmö och Lund eftersom dessa två sjukhus har slagit samman.

Det skulle inte vara några problem att få det i Malmö så vi fick en tid till 12 juni. Vilket i sin tur betyder att 6 veckor med gips efter operation är halva juni och hela juli :-( och Ludvig kan inte göra det han gillar allra mest, att bada.
Hon sa att annars får vi vänta till hösten men då är det garanterat i Lund så det kändes som att välja mellan pest eller kolera.
I Malmö känner narkospersonalen (om vi får den vi brukar men det ska jag be om) till Ludvig och hans behov, vi har 10 min till sjukhuset så vi kan köra hem in emellan så han får kissa, äta och dricka.

Pratade sen på kvällen med Ludvigs läkare i ett annat ärende och då frågade jag honom vad han ansåg och han menade på att ju snarare vi får gjort vid hans fot ju större chans och desto "lättare" är det att få rätsida på foten. Han förstod även mitt sätt att tänka på när det gällde narkosläkaren och varför jag vill ha just honom. Ludvigs läkare jobbar även han i Lund och på den avdelning där Ludvig hade legat om han skulle opererats i Lund så det hade ju känts tryggt men...han sa själv att det spelar inte så stor roll var han jobbar för när det gäller en operation så är det alltid den som opererar och narkos det hänger på så...
Sjukgymnasten har pratat en hel del med ortopeden om Ludvigs tvång och kontroll och förberett att det inte är säkert att han klarar av att sitta i rullstol med benet i högläge i två veckor. Det ska gå att lösa ändå sa han, de får bara sätta ett hårdare gips i så fall.
Vi har gjort vårt val, vi väljer Malmö och har bett att om de får ett återbud innan den 12 juni så tar vi gärna den, vi kan med kort varsel.

Detta betyder då att vi måste avboka vår semester som vi hade bokat in i vecka 26, känns inte så meningsfullt att åka iväg med Ludvig o hans gips. Vi får se till att göra det bästa av hela situationen och hitta på andra saker som båda barnen kan få något ut av.

På tisdag ska vi till hjälpmedelscentralen och prova ut Ludvigs nya rullstol men det tror jag är allt för denna veckan. Gissar att det hinner komma in något mer :-)

Ha en riktigt skön vecka!

1 kommentar:

  1. Lycka till när det väl blir dags. Jag håller tummarna med er, för ett återbud! Särskilt synd att ni fick avboka semesterplanerna...

    Kram från Karin

    SvaraRadera