måndag 22 augusti 2011

Skolstart

Idag var det den stora dagen, idag började Ludvig första klass.
Han börjar i en träningssärskola och de kommer att vara fyra killar i hans klass. Idag träffade vi hans nya fröknar och de nya assistenterna. Vi träffade ju lärarna förra terminen då vi fick klart att han skulle byta klass.
Han vaknade i morse av att han hade fått näsblod och jag tror att han kommer att få den förkylning Nora har just nu för han nyser ganska mycket här idag.
Det var inga problem att gå in på skolgården men när vi kom in där och möttes av allt sorl och musik så började krypa i hans kropp.
Vi stannade inte på skolgården så länge för det var mer än Ludvig som irriterades av oljuden så vi gick in i klassrummet istället.

Ludvig tvärvägrade att ta av sig sin keps och jacka och tror ni att han var intresserad av att sätta sig på en stol. Nej precis, inte en chans att han tänkte sätta sig men han accepterade att ta frökens hand så hon kunde gå runt med honom och även stå stilla med honom och det är stort eftersom vi har varit hemma så länge nu.

Detta kommer att vara en grym utmaning för både Ludvig och personal de närmsta veckorna. Innan han har kommit in i alla rutiner och de har lärt sig på vilket sätt Ludvig måste göra de olika sakerna.
Jag funderade faktiskt på att skriva en liten Ludvig lathund, hur vi gör i olika situationer och vilken ordning han måste ta på sig kläder osv.

Imorgon ska han vara på skolan 8,15 och innan dess ska vi ha hunnit lämna Nora på dagis, känns som om det kommer att bli en spännande morgon :-)
Ett par veckor kommer vi att försöka med bara ett par timmar om dagen för honom i skolan men sen ska vi försöka att han ska vara där under skoltid precis som de andra barnen. Vi får se hur det går, vi tar en dag i taget, känns lugnast så.

2 kommentarer:

  1. Jag håller mina tummar hårt att det kommer att gå bra. Bara han kommer in i de nya rutinerna så... En Ludviglathund tycker jag låter toppen! Det hade jag uppskattat jättemycket som pedagog. Då har man lite hjälp på traven!

    Tänker på er!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Har tänkt massor på er och just undrat över Ludvigs skola! Hoppas han tycker det är kul! Min dotter har precis börjat skolan och tycker det är hur spännande som helst! Dessutom har vi börjat inskolning på dagis för Winston, så jag har sett Nora varje dag! Hon är så söt och hon verkar oerhört harmonisk! Blir glad när jag ser henne på dagis för jag vet att hon inte får vara där när sjukdomar härjar och hon verkar ha så kul med sina kompisar! Hörde idag när de satt och lekte med lera hur ett av barnen sa att hon hade ont i halsen så Nora fick inte leka med henne! T o m de små barnen har vant sig vid situationen! Ett annat barn sa snabbt att om man har ont i halsen får man inte komma till dagis, men då hade det visst plötsligt gått över hos den som sa sig ha ont! :-) Dessa barn! Jag frågade Nora igår om Ludvig börjat skolan, vilket hon sa att han hade och la snabbt till: "Han kan inte se"!

    Stor kram,
    Annika

    SvaraRadera