torsdag 14 april 2011

När tar allt slut egentligen???

I förra veckan, på onsdagen efter tre dagar på dagis började Noras feber igen. I fredags var vi på vårdcentralen med henne och då visade det sig att hon fått öroninflammation och eftersom hon hade så hög feber så fick hon penicillin, hennes trumhinna hade även en spricka i sig. I måndags så var hon feberfri men i tisdags började hon se allmänt dassig ut igen och hon var jättevarm när hon vaknade så när vi tog tempen låg den på över 39 grader. På eftermiddagen så däckade hon i soffan, somnar våra barn på dagen då är de sjuka. Ringde till vårdcentralen och pratade med dem, fick en akuttid som till igår. Träffade en underbar läkare på vårdcentralen, har nog aldrig träffat en läkare där tidigare som tog sig sådan tid som denna gjorde. Hon testade det mesta på Nora, lungor, infektionsprov, halsprov, kollade rörligheten på trumhinnorna och sen började vi prata om toalettbesök och då frågade hon om man hade gjort någon utredning om matallergi på Nora så då skrev hon ut remiss om detta. Nu ska Nora testas mot gluten och mjölkallergi och om hon fortfarande ligger på 39 graders feber imorgon ska vi återkomma till vårdcentralen.

I början av veckan så såg vi ett "sår" i Ludvigs panna, jag trodde det var som han hade gått in i en av hyllorna i uterummet. Alla som har mött honom har frågat vad det är i pannan. I morse visade det sig att det började sprida sig eller rättare sagt det började komma en rodnad runt om. I förra veckan ringde Ludvigs lärare på torsdagen när han var ledig, då visade det sig att en av hans klasskompisar hade fått vattenkoppor och den kompisen hade Ludvig träffat samma veckan. Vi tog kontakt med Lund för att höra, ingen större fara men om vi upptäckte någon koppor så skulle vi kontakta sjukhuset i Malmö.
Nu idag började funderingarna, det ser inte ut som någon vattenkoppor men tanken gick till bältros så...sagt och gjort, jag ringde till dagvården och pratade med en sköterska, hon lovade att ringa tillbaka när hon pratat med en läkare. Hon ringde tillbaka och sa att inte ens barnakuten ville ta emot oss eftersom han utsatts för vattenkoppssmitta så vi skulle ringa på klockan in till infektionsavdelningen. Vi körde dit och ringde på klockan och en sköterska mötte oss och sen fick vi gå runtom, in i trädgården och in igenom balkongdörren till ett rum :-), allt för att minimera smitta. Träffade den mest engagerade läkaren på länge. Han hade läst på om Ludvig innan han gick in till oss, frågade om Ludvigs transplantation, donator och gick ner på Ludvigs nivå och frågade mig om Ludvig hörde vad han sa. Han pratade med Ludvig trots att jag fick svara. Det ser inte ut som vattenkoppor, han tyckte mer att det såg ut som ett Herpesvirus eller en hudinfektion. Vi pratade om en ev antibiotikakur men som han sa var att ju mer antibiotika desto svårare är det att bygga upp ett immunförsvar och det vet vi ju. Han tyckte att såret hade börjat läka så fint, det såg ut som om kroppen själv tagit hand om det så om det inte blir mer kanske vi ska avvakta med penicillin. Jag kan bara hålla med. Nu ser det ut som om det är lite mer som är på gång men vi avvaktar tills imorgon, är där mer då så får vi ringa till läkaren. Det var det sista han sa innan vi gick, lova att ring om det ökar på honom.

När jag körde till sjukan idag med Ludvig så det enda som ringde i mitt huvud var Försäkringskassans beslut, han är för frisk för att ni ska vara berättigade Vård av barn. Hmm, för frisk...kanske man ska be om en kopia på hans journal. Kan inte göra så mycket mer än att vänta på att omprövningen ska bli klar, väntar bara på nya utlåtande och sen ska den skickas in. Varje gång något händer med Ludvig så ringer deras ord i mitt huvud, det tar så mycket energi från mig även om jag vet att jag inte kan göra så mycket mer just nu. De har gjort så att jag har svårt att sova igen, inre oro för framtiden. Allt kändes så mycket bättre för ett tag sen, jag kunde slappna av och jag kunde sova någorlunda de timmar som Ludvig sov, nu är jag tillbaka där jag känner mig stressad hela tiden, tankar som snurrar, vakna timmar på natten när hjärnan går på högvarv om allt och inget.
Nu tycker jag att det räcker med allt, låt oss ha det lugnt ett tag framöver nu.

Jag och grannen körde iväg för att shoppa lite i eftermiddags, rabatt på Kapp-Ahl idag. Hittade världens sötaste sommarklänning till Nora, ska försöka ta foto imorgon och lägga in så ni får se, perfekt midsommarklänning <3 Jag och Nora hann även med ett besök på godisfabriken här i grannbyn, handlade lite påskgodis som vi ska fylla påskäggen med.

2 kommentarer:

  1. Vännen,
    jag verkligen känner din frustration gentemot Försäkringskassan, jag har varit i samma situation som du och man är så totalt maktlös. Att känna sig så negligerad, förbisedd och nedvärderad av en myndighet som inte vet vad de pratar om är fruktansvärt. De sömnlösa nätterna spädde bara på frustrationen och till slut gick humöret ut över alla andra! MÅTTE de ta sitt förnuft till fånga och ge dig rätt ändå! De skryter ju nu om att det ska bli enklare regler igen, men det tror vi när vi ser det!

    Undrar också vilken vårdcentral du går till? Jag har i ett halvår tjatat om att få tagit prover på Olivia som under 1 års tid inte haft en feberfri vecka, men inte tar de nåt ändå. Blir så frustrerad! Senast i måndags var vi hos läkaren med henne men han var mer intresserad av att testa hennes allergier igen! Även Winston har varit hos läkaren i förrgår eftersom han haft upp till 40,5 graders feber sedan i söndags och kräkts ett antal gånger. Hos den läkaren hann vi knappt komma in på rummet förrän vi skickade ut med orden det "Det är förmodligen ett virus så du behöver inte oroa dig"! Lätt för honom att säga, det är inte han som sitter bredvid sitt barn och ser honom kämpa med andningen när febern är närmre 41 grader! Som sagt: i många fall är man väldigt maktlös! Du kan dock hämta stor tröst i att du verkligen gör ALLT en mamma kan göra för sina barn OCH mycket mer! Beundrar din ork! Förstår att det inte alltid känns som du har den, men du kämpar på ändå! Hoppas också det vänder för er nu! Lite medvind hade varit skönt!

    Stor kram,
    Annika K

    SvaraRadera
  2. Hej, Vovvs hade klarat sig bra själv fick jag veta men han har "gråtit" hela natten av smärta så ngn sömn har inte jag fått alls i natt =( Men ska inte klaga ;)
    Ja det var verkligen trevligt att träffas "live" igår och vilket ställe sen o ses på...hihi.
    Hoppas allt löser sig och att ni får lite medvind och ro....
    Ibland verkar d som om vissa glider genom livet på ett bananskal o är otacksamma medans andra tycks få prövning på prövning..
    Hoppas ni får en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera