tisdag 19 april 2011

Utskrivna, och vi hoppas att det så förblir

Idag blev vi utskrivna från sjukhuset.

Kristian ringde i morse och sa att vi gärna fick köra in så fort vi hade möjlighet för att Ludvig var på dåligt humör för det hade hänt en olycka och han hade sina pyjamasbyxor på sig och det var inte populärt.
Jag och Nora körde så vi var på sjukan vid 9,15 med rena kläder till Ludvig.
Då höll han på att få sitt sista dropp och när det var färdigt upptäckte de att hans blodkärl hade brustit och all medicin hade satt sig i handen på honom. Hans hand såg ut som en fotboll...
Det var bara att hålla handen i högläge och smörja med en salva. De tog ut nålen och eftersom den åkte så skrev de ut oss så nu ska han få medicinerna i tablettform istället. Ser vi att det blir sämre igen så måste vi åka in med honom. Just nu ser vi extremt stora förändringar, det har blivit så fint.

Läkaren ringde i eftermiddags för att berätta om hur vi skulle ta medicinerna, vi smet innan hon hann komma tillbaks :-) Då passade jag på att fråga om provsvaren och det visade positivt på Herpes, formen som kommer av vattenkoppssmitta. Så nu är det klart, det är Bältros han har fått och inte nog med det, det har gått stafylokocker i hans sår...så nu får han en medicin mot bältrosen, en salva i ögat för bältrosen och penicillin mot stafylokockerna.

Trots allt så är han vid gott mod. Visst han har ett fruktansvärt beteende när det kommer till velandet och tvången men vad jag har hört om bältros så ska det inte vara något att leka med, det ska vara enormt smärtsamt så...eftersom han då inte kan förklara vad som är fel så kommer det i velande och tvång.

Jag pratade med en sköterska idag på avdelningen och hon sa såhär, ni är fantastiska på att läsa av Ludvig, att se och tolka hans behov och vad han menar. Jag menade på att så är det väl, vi har lärt oss att tolka hans signaler och då sa hon bara igen, ja men ni är fantastiska på att läsa av Ludvig. Nu så här efteråt så tänker jag att vi ska nog ta det till oss, det är grymt skönt att höra det från någon som jobbar inom vården. Helst efter två sådana dagar som vi har haft, där vi känner oss värdelösa som inte kan tillgodo se hans behov, att vi inte fattar vad han menar att han vill ha utan bara gnäller.

Nu hoppas vi att hans svullna hand går ner tills imorgon och att hans sår blir mindre och mindre så vi kan få stanna kvar hemma.
När det sen gäller Nora så kan vi nog räkna med lite vattenkoppor, de säger att det bara smittar i direktkontakt och det kvittar hur mycket handdukar, lakan och örngott vi bytar eftersom vi slängde in dem tillsammans i duschen innan vi visste att det var bältros.

Jag hoppas på sol även imorgon, jag vill också hinna njuta lite i solen för nu börjar vi komma ikapp med alla måsten som finns här hemma.

Hörs vi inte innan så ha en riktigt Glad Påsk!

5 kommentarer:

  1. Ni är helt fantastiska med allt ni gör. Fast Ludvig är helt klart den största hjälten hemma oss er ;) Men jag undrar fortfarande vad han tycker är så roligt, håller tummarna på att han ska avslöja det någon dag :)

    SvaraRadera
  2. Hej
    Vad skönt att höra att Ludvig är på bättringsvägen. Glad påsk på er alla och hoppas att ni får många härliga stunder i vårsolen.

    //Katarina

    SvaraRadera
  3. Jag håller fullständigt med sköterskan.
    NI ÄR FANTASTISKA!
    Hoppas ni får en bra och fungerande Påsk.
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera
  4. Suck, det har varit fullt upp några dagar så jag har inte hunnit sitta vid datorn och nu när jag gjorde det får jag läsa om fortsatt elände för er del! Varför tar det aldrig slut??? Här går en annan och hoppas att barnen ska få vattkoppor (låter hemskt, men hellre nu än under sommaren och hösten när det händer så mycket annat) och så får dina barn det och du har definitivt inte önskat det! Märkligt att inte Nora fått det dock, skulle spontant tro att det var hon som fick det först på dagis, men men! Har haft en släkting som hade bältros och det var inte roligt, kan inte föreställa mig hur det känns för Ludvig. Han är en tuff och härdad liten kille, men nog måste även han känna att det räcker snart!

    Jag är glad att ni är hemma igen dock och jag hoppas liksom du att det förblir så! Jag önskar er också en glad och solig påsk utan mer elände!

    Stor kram,
    Annika K

    SvaraRadera
  5. Hur har ni det? Gillar inte tystnaden. Håller tummarna att allt är någorlunda.
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera