tisdag 17 maj 2011

Det är så mycket igen

Ibland blir det bara för mycket och då snurrar allt i mitt huvud. Idag fick huvudet nog och protesterade i form av en fruktansvärd huvudvärk. Jag har väldigt sällan ont i huvudet så det blir som en chock för mig men det var bara till att lyssna på det och gå och lägga sig. Tråkigt nog fick jag ringa hem Kristian från jobb, kanske inte så populärt med tanke på att han har varit hemma i två veckor med Nora och hennes prickar.
Jag var tvungen att vila innan mötet på Hab, kunde inte gärna ställa in det eftersom det var nästan hela Hab teamet, synenheten från Lund och läraren från skolan.


Vi har haft en liten svacka med Ludvig, han har inte riktigt varit sig själv och varit extremt gnällig och visade klart och tydligt att han inte ville vara i skolan. Det börjar ordna upp sig nu, han börjar återhämta sig och börjar bli lite bättre i humöret även i skolan. Vet inte varför det blev så, om det ändå är hans mage som har spökat. Tråkigt nog så börjar ett av de drygaste tvången komma tillbaks men nu vet vi i varje fall vad det är, alltid något.


När det gäller skolan så har vi fått reda på att de ska omorganisera och göra om klasserna. Det låter jättebra så som det är tänkt men tyvärr så drabbar det Ludvig väldigt mycket. Han kommer att byta klasskompisar, fördelen är att han kommer med mer jämnåriga och det är han inte nu. Han byter lärare och det positiva är att även denna lärare är supertrevlig och verkar så bra, han byter lokal och skolbyggnad och hans assistent ska sluta för hon ska börja plugga så...det blir säkert bra men det är ju alltid nervöst innan allt är klart och först har vi ju ett långt sommarlov framför oss så det blir en ny inskolning till hösten igen.


På mötet idag så pratade logopeden om Afasi. När hon hade lyssnat på vad vi berättade om Ludvig vid förra mötet och när hon lyssnade på honom hade hon funderat och börjat läsa gamla anteckningar om Afasi och där var mycket som stämde in. På habilitering jobbar man inte så mycket med det utan det är under rehabilitering som detta görs så om hon fick för oss skulle hon kontakta en annan logoped som kan denna bit. Självklart får hon det, vi tar tacksamt emot all hjälp vi kan få, alla tips testar vi gärna.

Vi pratade om att han säckar ihop när han sitter och det hade synenheten förklaring till. Gravt synskadade sjunker gärna ihop eftersom de inte håller fokus på att se sig omkring och därför är det viktigt att träna upp bål och rygg så nu ska vi se om sjukgymnasten har lite tips till oss. Fick jättefin feedback om när jag berättade om hur jag hade sagt till honom när han sitter på toaletten (han ligger med huvudet i knäet) och då sa jag att man måste sitta upp, det är ingen annan som ligger ner när man är på toa, måste använda musklerna för att räta upp ryggen. Synpedagogen sa att det är så viktigt att tydliggöra för synskadade och att det var så bra sagt där. Känns så bra att få feedback för vi vet inte alltid om det är rätt eller fel det vi gör.


Som sagt, en liten formsvacka har det varit men samtidigt så har det kommit lite fler klara ord från honom och det värmer och hjälper oss på vägen. Igår var här en granne inne med sin flicka som lekte med Nora och hon sa igår att hon blir lika överraskad varje gång över Ludvig. Det kommer något nytt varje gång och just nu tyckte hon att han såg rörligare ut och mer gå i honom. Det är sånt som vi inte själv märker eftersom vi går i det varje dag.



Annars går det mycket tid till att fundera på semester, sommaraktiviteter, om hur mycket Ludvig kommer att orka, vad vi ska göra för att få dagarna till att gå på sommarlovet för att inte han ska bli uttråkad/rastlös, hur det går med min omprövning hos Försäkringskassan, vad vi gör med Ludvig om jag tvingas återgå till jobb. Vet att man inte ska tänka så långt fram och är det något jag är bra på så är det ändå att ta dagen för vad den är men samtidigt så måste vi hela tiden ligga steget före för att vardagen ska fungera.

Idag är jag trött, riktigt trött och jag hoppas bara att det är vädret som gör det och att jag är tillbaka i min vanliga form imorgon. Känns som om jag skulle kunna sova i en vecka nu, har verkligen tappat min energi idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar