tisdag 9 november 2010

En explosion av ord

De senaste dagarna så har det varit en explosion av ord från Ludvigs sida. Han pratar på om allt möjligt, en del hänger vi med på annat så får vi ha fri tolkning av. Han pratar mycket om barnprogram på Bolibompa, igår så kom hotell kantarell, superhjältarna. Idag har han pratat om döskallar och raketer.

Det mest positiva är att han har börjat vilja leka igen. Igår satt han i sin säng och pratade om sjukhus, doktor och jag funderade på vad det var han ville säga. Till slut frågade jag om det var sjukhusväskan han ville ha och så tog jag den till honom. Hade ni sett hans reaktion, han blev så glad och började prata om sprutan och fick tag på den. Han är tillbaka =) han vill leka och leka det som han har lekt med så mycket tidigare. Igår släppte han även in Nora lite i leken, han puttade inte bara bort henne när hon var i närheten och det var så mysigt att se och Nora var så glad. Han pratade om sprutor, blodtryck och allt annat inom vården.

Idag har han suttit en lång stund på golvet och lekt med sitt playmobil och även mycket med sin sjukhusväska.
Ett annat stort steg är att idag när han hade ätit klart hoppade han ner från sin stol och började gå. Jag bara lät honom vara för att se var han var på väg. Han gick mot uterummet men jag vet inte om han reagerade på tv:n för han vände om och gick mot soffbordet och sen kände han sig fram och runtom för att komma till soffan.

Så jag måste säga att just nu är livet ganska lätt att leva hos oss, ja jag ska väl inte överdriva men det är så mycket lättare.


4 kommentarer:

  1. Vad underbart att höra att Ludvig kommit ut ur sitt skal igen! Kanske också, att om det händer igen, att det inte känns lika tungt för man vet att det går upp och ner?

    Vad roligt att du ska läsa, Madde - jättepositivt! Skönt att ha något eget utöver att ta hand om Ludvig, även om hans behov kommer att gå före länge till.

    Jag gläder mig så med er och är glad att kunna hänga med här på bloggen!

    Kramar från Karin

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt. Jag och Max blir så väldigt väldigt glada. Fy fasen vad jag är blödig för jag lipar varenda gång jag hör om framstegen för Ludvig.
    <3 <3 <3

    Kramar
    Max och Annette

    SvaraRadera
  3. Kan bara instämma i ovanstående kommentarer: fantastiskt att höra om hans framsteg och att han faktiskt har börjat leva igen, precis som ett barn ska!

    Strongt av dig att ta steget att börja plugga också! Vet inte vad du tänkt göra sen, men det är aldrig fel att komplettera utbildning! Kan säkert vara bra att få fokusera på sig själv lite också när allt hittills bara kretsat kring familjen, av förklarliga skäl!

    Stor kram,
    Annika K

    SvaraRadera
  4. Heja, jag bara säger det - heja!

    SvaraRadera