onsdag 3 november 2010

En tiimme på dagis

Vi lämnade inte Nora på dagis igår eftersom hon såg ganska trött ut men idag frågade jag henne om hon ville till dagis och leka med sina kompisar och det ville hon. Redan 7,30 började hon tjata om att vi skulle gå men 8,30 så gick vi.
Vid tio ringde telefonen och det var från dagis och Nora var inte alls sig lik, hon bara grät och kallade efter mamma. Hon hade ingen feber och när de hade frågat henne var hon hade ont så pekade hon på benet. Jag gick bort och hämtade henne och hon bara grät när jag kom och när jag frågade var hon hade ont så sa hon att jag vet inte.

När vi kom hem så kröp hon ihop i soffan och somnade meddetsamma, inte likt Nora, hon sover aldrig även om hon är sjuk. Vi tog tempen men där var ingen feber. Jag ringde till vårdcentralen mest för att höra vad de sa. De tyckte att vi kunde komma dit och ta lite prover men de misstänkte att det var ett virus eftersom hon inte hade feber men eftersom hon inte alls var sig lik så tyckte de att prover skulle tas.
De tog halsprov på henne som var positivt så nu har hon fått antibiotika mot halsfluss. Våra barn är inte som alla andra, Ludvig har alltid kunnat äta när han har haft det och de har inte trott på oss när vi har sagt att han har haft det (han luktade katt i munnen när han hade halsfluss), Nora har varit smittkällan en gång tidigare, hon hade bakterierna men blev inte sjuk, istället så var det Ludvig och Kristian som var jättesjuka av det. Varför följa mallar???

Så det blev lite mer än en timme på dagis för Nora denna veckan. Nu ska det kämpas mot ett lejon för att få i henne antibiotika. Längtar tills hon kan svälja tabletter =)

2 kommentarer:

  1. Stackars Nora... och hoppas att ni andra slipper. Julia reagerade också ovanligt på streptokocker - det satte sig i hennes lymfkörtlar på halsen och första gången det hände blev hon riktigt illa sjuk och inlagd. Jag vet en familj som fick halsfluss gång på gång trots att alla behandlades med antibiotika. Där var det hunden som var bärare!!

    Kram fr Karin

    SvaraRadera
  2. Usch ja, halsfluss är inget roligt! Tur de upptäckte det i alla fall!
    Det är väl bra att man inte följer några mallar fast även jag undrar ofta hur barnen klarar av vissa saker. Mina barn kan också ha närmre 40 grader feber och det märks inte! De far rundor, leker och busar precis som vanligt! Det jobbigaste med sådana sjukdomar är ju att de oftast går runt i familjen sen, men jag hoppas innerligt att ni andra klarar er!

    Sen känner jag mycket väl igen det där med att behöva tämja lejon! Det är INTE lätt att få i barnen antibiotika och än värre är det när de ska ha det 3 gånger om dagen! Hur många gånger har man inte provat att hälla det i annan dricka, men det listar ju små liven ut! Lycka till!!! :-)

    Kram,
    Annika K

    SvaraRadera