söndag 14 november 2010

Liten sammanfattning från helgen

I fredags var specialpedagogen från förskolan/skolan här och hälsade på. Hon blev mycket imponerad över Ludvigs framsteg de senaste veckorna. Det kom 4-5 ords meningar och de fick ett litet samspel i leken och det kändes så bra.

I lördags hade Nora äntligen sitt barnkalas, de är fyra tjejer på avdelningen som leker tillsammans så det var de tre Nora hade bjudit. Lagom kalas, fyra tjejer! Det gick bra och jag tror att de var nöjda. Nora var ganska trött efteråt men det var ganska väntat, vilken förväntan och spänning innan kalaset väl hade börjat. Tog några bilder men måste höra med de andra föräldrarna om det är okej att lägga ut foto här. Nora bjöd på rosa makaroner, prinskorv och köttbullar. Till efterrätt blev det morotsmuffins med rosa glasyr i prinsessformar. Ett riktigt prinsesskalas till en liten prinsessa <3
På eftermiddagen tog vi på oss och gick ut en runda och passade på att gå ner till skolan så barnen lekte lite på skolgården, de gillar att ligga och gunga i hängmattan.
På kvällen kom morbror Patrik hit och åt middag med oss.

Idag åkte vi hem till mamma&pappa, barnen fick bada och sen blev vi bjudna på Fars Dags middag. Rena, mätta och trötta åkte vi hem och nattade Nora. Det gick mycket bättre med Ludvig hemma hos dem idag. Han verkade nöjd och var jätteglad när han förstod att han skulle bada och även lite mat gick ner (vilket det inte gjorde alls förra gången). Han sa själv till att han ville leka så vi tog fram sakerna och han satt en stund och lekte på golvet. Efter fikan trodde vi att han ville leka igen men då säger han, nä åka hem. Han är fantastisk, han börjar sätta en del ord på vad det är han vill. Det är inte alltid vi kan tolka honom men varje gång vi kan det blir vi lika glada och det värmer så gott i hjärtat. När vi satt i bilen hem så satt han och malde på om allt och inget och rätt som det är säger han, hoppa hit, vad han menade med det vet vi inte men orden kom klart och tydligt och det betyder mest.
Häromdagen pratade han om Nils Karlsson Pyssling och blindtarmar, idag pratade han om att dra i skägget (han drog i tomtens skägg för något år sen) så...Heja, heja Ludvig.

Denna vecka är ganska lugn än så länge. Nora ska till tandläkaren imorgon och Ludvig har en träff med synpedagogerna. Psykologbesök på tisdag för Ludvig, dans för Nora på torsdag och jag ska till kuratorn på fredag och Kristian har psykologen så faktiskt en ganska lugn vecka.

Ha en skön vecka och var rädda om er!

1 kommentar:

  1. Vad kul att Nora var nöjd med sitt kalas! Klart det är spännande att få bjuda hem sina bästa kompisar på prinsesskalas! Det gläder mig också att Ludvigs lugn och vilja att gå framåt håller i sig! Han märker säkert av det lugn som sprider sig runt omkring honom när han agerar på det sättet, vilket jag också tror blir en morot för hans del! Jag tycker mig dock känna en annan ton i ditt skrivande än tidigare och jag misstänker att det har med förra veckans besked att göra. Ni förtjänar verkligen inte mer elände nu och jag kan bara be att ni,vad detta nu än är, ändå ska få känna frid inombords! Du vet: mod att se vad jag kan göra något åt, kraft att förändra det jag kan och vishet att se skillnaden!

    Stor kram,
    Annika K

    SvaraRadera