onsdag 22 december 2010

Idag är jag glad, mer glad än annars :-)

Som jag har skrivit tidigare så blev vi beviljade 10 timmars avlösning per månad för Ludvig. Tyvärr så skedde det ett litet missförstånd mellan oss, LSS och den som var tänkt som avlösare. Ingenting hände mer än att vi hade fått ett beslut. Nu i veckan tog jag tag i allt och pratade med alla inblandade och som sagt, det hade blivit missförstånd. Eftersom vi är i ganska stort behov av en avlösare, att få testa på det så blev det beslutat om en annan avlösare och hon var och skrev på papperna idag och börjar på måndag. Det är en person som känner Ludvig sen innan transplantationen vilket gör att vi kan lämna honom i trygga händer utan någon "inskolning". Så idag är jag riktigt glad, vi kommer att få en avlösare som känner honom och som Ludvig är trygg med och även resten av familjen är trygg med henne, underbart! Vilken start på julen det blev.

Ludvig har varit iväg på öron-näs-hals mottagningen idag. När jag ringde till dem så frågade jag om det var tänkt att han skulle göra den där röntgen idag men till svar fick jag då att det bara var att titta på honom och träffa en läkare. Kristian åkte iväg med honom och de tittade i halsen på honom och sen tog de en stor tops med bedövningsmedel på och stoppade in i hans näsa, därefter tog de en kamera och stoppade in i näsan ner i svalget. Låter mysigt eller...
Ludvig reagerade inte, han var grymt duktig och tålmodig precis som vanligt.
Allt såg bra ut, läkaren berättade att om han hade haft svårigheter att svälja så hade salivet samlats i de två "fickor" man har i svalget och då hade det varit som ett skum där och det var det inte nu. Känns också så bra, att allt såg bra ut. Vi märker skillnad här hemma, han sväljer undan salivet och han äter mycket bättre nu och det tar inte riktigt lika lång tid längre. Så antingen har han haft ont i sin hals eller så var det bara ett nytt tvång som han hade under en period.

Jag är även glad för att allt är klart inför julen, mat, julklappar, julgodis och hur ofta brukar jag vara klar med allt den 22 december? Tänk imorgon behöver vi inte stressa med så mycket och det är skönt med tanke på snöovädret de har lovat.

Nu är det dags att laga kvällsmaten så den är klar när killarna kommer hem från simningen. Sista gången med bad på Hab för detta året, hoppas vi kan få fortsätta nästa år för han gillar det så otroligt mycket. Detta var sista läkarbesöket för året och även sista Hab mötet innan vårt "jullov" men vi behöver inte oroa oss, lapparna börjar redan trilla in för vårens möte och besök.

Ha en skön kväll!

8 kommentarer:

  1. YES! Så glad jag blir att ni äntligen ska får hjälp och att det blir nu i dagarna!!!! Önskar bara att ni fick fler timmar, många fler....

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hurra, hurra, hurra. Så mycket positivt!
    Kram från
    Marianne

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att läsa vännen!! :)

    Önskar er en riktigt god jul, hoppade ni får mysiga dagar!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Underbart att de inte hittade några konstigheter i hans hals!!! Jag förstår att oron funnits där hela tiden men jag hoppas du/ni nu kan andas ut och riktigt njuta av julen! Du är ju klar och allt! Det är faktiskt jag också så idag ska vi bara försöka få riktig julstämning! Barnen vill åka till Vellinge blomman och titta på tomtarna, så vi får hoppas vi tar oss fram i drivorna!
    Skönt också att läsa om avlösaren! Förstår att det är en lättnad med någon som ni alla känner er trygga med och som redan känner Ludvig! Vilken optimal lösning!

    En gång om året spelar vi Bingolotto och det är ikväll! :-) Problemet är som vanligt att jag har såna sömnproblem och har varit vaken sedan kl 1 inatt, uppe sedan 3:45, så jag förstår inte hur jag ska klara av en "Uppesittarkväll", men det får gå! :-) Vad gör man inte för barnen!

    Stor kram och en underbar Lille-julafton till er alla!
    Annika K

    SvaraRadera
  5. Annika, det låter som ni slapp mer sjukdomar, inga mer magsjukor och inga vattenkoppor eller???
    Vi spelar också Bingolotto en gång om året och det är ikväll :-) Orkar barnen vara med under hela uppesittarkvällen? Våra får gå o lägga sig som vanligt vid 20 och sen kan vi sitta i lugn o ro.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Helt underbart att ni fått en avlösare som känner både Ludvig och er!!! Vilket julklapp :)

    Önskar er en riktigt god jul!!

    Varma kramar!

    SvaraRadera
  7. Tittar in för att önska er en riktigt god jul!!

    Kramar

    SvaraRadera
  8. Hej Madde!

    Först och främst: EN RIKTIGT GOD JUL TILL ER ALLA!

    Vi slapp mer sjukdomar! Skönt! Var hos läkaren med Olivia men han sa som vanligt att det var virus och det kan ta tid! Vad gäller hennes kräkningar tror jag fortfarande hon fick i sig något hon inte skull på julbordet på dagis i tisdags! Sen med Winston vet jag inte riktigt vad jag ska tro! Han har ett par prickar på magen och jag har upptäckt ett par på huvudet (vilket ju är vanligast), men han kliar inte, klagar inte och är inte mer gnällig än vanligt (vilket i och för sig är tillräckligt ;.) )! Vi åker till mina föräldrar idag som planerat och hoppas det går bra! Min mamma har inte haft det dock!

    Ska dubbelkolla lottorna nu men jag tror inte vi vann något igår kväll! Olivia och Winston somnade runt 22:30 så de orkade inte hela kvällen men inte långt ifrån! Jag gick också och la mig strax efter kl 23 men Jens och min styvson Jack höll ut...tror jag!

    Hade planerat komma till dig de senaste dagarna men med div åkommor här hemma, blev det inte av! Ska försöka komma förbi innan nyår istället!

    Stor julkram,
    Annika K

    SvaraRadera