tisdag 21 december 2010

Utelek i snön-mysigt men kanske inte det bästa för Ludvig

Igår åkte jag och Nora iväg till mitt jobb för att hälsa på och önska en God Jul. Jag passade på att hämta lite ängelpengar för att ge dem vidare till de fantastiska mammor som tillverkar dem och skänker pengarna till avdelningen i Lund och barncancerföreningen. Nora tycker det är så spännande att få följa med till jobb och ännu mer igår då hon fick en kanelbulle och juice till fika/lunch :-)
Medan vi var på jobb så gick Kristian och Ludvig ut och åkte pulka, Ludvig gillar verkligen att vara ute i snön men...frågan är om hans kropp gillar det??? Resten av dagen gick i gnällets tecken och vi kunde inte tolka vad som var fel. Vi tog på oss på eftermiddagen och körde hem en sväng till mormor&morfar och fikade. Medan vi var där så funkade det bra med Ludvig. Hans sömn är inte så jättebra igen, fast nu har han vänt på det hela så nu somnar han sent på natten och vaknar senare på morgonen. Inatt somnade han vid två och sen väckte vi honom strax efter sju för vi skulle iväg på förmiddagen. Han tar ganska lång tid på sig på morgonen, att få i sig frukost, att få på kläder och allt annat.
Idag har Ludvig varit inne hela dagen och faktiskt så har han varit på mycket bättre humör så frågan är om kylan orsakar smärta i hans kropp, det är ingen som kan svara på den frågan. Var så säkra på att jag redan har tagit upp det med ansvarig läkare men han visste inte helt klart om det kan vara så.
Idag ska vi testa med att inte ge honom hans sömntabletter, det tar ändå så lång tid innan han somnar så...istället ska vi ge honom en halv värktablett för kanske är det så att han har ont i sina ben. Igår när jag sa godnatt till honom så tog han mot insidan av knäet och sa något och när jag tog där så var det som om det gjorde ont.

Dessa vinterbilder tog vi i söndags när vi var ute och åkte pulka!





3 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder! Kan nog tänka mig att det mycket väl är så att Ludvigs leder tar lite stryk av kylan. Det är ju många "sjuka barn" som klarar kylan sämre. Kroppen prioriterar ju hela tiden hur den fördelar resurserna, och huden kommer ju ganska långt ner på listan (liksom synen, som ni redan vet). Jag tycker också väldigt mycket om att vara ute i snön, men kan heller inte alltid vara det pga att min kropp inte är så förtjust i kylan. Hoppas ni kan hitta en bra nivå så småningom.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder. Jag är inne på din linje att kylan ökar smärtan i kroppen. Så är det ju för reumatikerna och andra med ledsmärtor.
    Ja, det är ett svårt val för er eftersom han så uppenbarligen njuter av vintervädret.
    Förmodligen har vi inte snö så länge så kanske ni ska satsa på uteleken och ge något smärtstillande.
    Om jag inte ser er här i byn så vill jag passa på att önska er en riktigt mysig och God Jul och framförallt ett mycket bra 2011.
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera
  3. Ja, vilket vinterväder vi fått! Det skapar sån fantastisk julstämning och gör det även så mycket lättare och roligare att vara ute med barnen! Vi har byggt snökojor, lyktor etc. på tomten och barnen gillar det verkligen - t o m Olivia som annars absolut inte är någon ute-människa! Tyvärr ser det nu ut som vi har 2 sjuka barn i jul! :-( Olivia var på julfest på dagis igår och igår kväll fick hon hög feber, sen började hon kräkas! Winston somnade strax innan kl 17 och sover fortfarande! Han hade en liten prick på magen igår och det ska bli väldigt spännande att se om det finns fler idag när han vaknade! Såg att det går vattkoppor på dagis! Winston går inte på dagis som du vet, men Olivia kan ju vara smittbärare för det! Jag vill visserligen att barnen ska få det så det är överstökat, men inte över julen så klart! Jag har redan kört 11 (!) säckar julklappar till mina föräldrar, men i värsta fall får jag hämta hem dem igen och så får vi göra det bästa av det! Tråkigt eftersom min man är hemma denna julen för första gången på 3 år och dessutom har vi efter mycket bråk lyckats få hit min styvson för att fira jul med oss! Han är så exalterad och det är underbart att se, men om våra barn är sjuka, blir det inte riktigt som vi tänkt oss.............fast det blir det ju sällan ändå! Hoppas ni klarar er från allt! Har vi "tur" är det bara så att något Olivia fick i sig på dagis inte var helt bra och att kräkningarna beror på det! Lär märka!

    Stor kram,
    Annika K

    SvaraRadera