måndag 13 december 2010

När alla andra firade lucia...

Idag skulle Nora äntligen få gå till dagis efter två veckor hemma, först var hon själv sjuk och sen gick det ju magsjuka på dagis.
Idag var det luciafirande på dagis redan kl 7,30 så jag ställde klockan på tidig morgon idag och väckte Nora långt innan hon brukar stiga upp.
Jag skickade ett meddelande till dagis för att höra om kräksjukan var över och fick positivt tillbaka att de inte fått in några nya fall.
Jag packade ihop varm choklad och lussekatter som vi skulle ha med oss, Ludvig vaknade och fick sina kläder på sig, Nora fick på sig sina tomtekläder. Tio minuter innan vi skulle gå fick jag ett meddelande på telefonen, att de hade fått in ett fall med vattenkoppor på avdelningen.
Vad gör man, låter Nora gå till dagis för att hon ska må bra och få vara med sina kompisar och riskera att hon får vattenkoppor eller hålla henne hemma för att undvika att få hem smittan. Ludvig är ganska långt nere i både psyke och i hälsan så det vore en katastrof om han skulle dra på sig något sådant. Vi har även andra att ta hänsyn till nu så valet var inte så svårt. Nora får stanna hemma nu, hon skulle bara vara på dagis denna veckan och två dagar i nästa innan juluppehållet.
Så medan alla andra var på luciafirande på sina dagis och skolor så firade vi här hemma med barnen i tomtekläder och luciorna på tv, drack varm choklad och åt lussekatter till frukost. Inte så illa men det hade varit mysigt att se alla de små barnen på dagis. Vi tänker låna Noras bästis från dagis någon dag så hon har någon att leka med. Vi ska bara se vilken eller vilka dagar som passar bäst, det är tur för hon har redan haft de elaka prickarna.

Nu har Kristian fixat så han tar föräldraledigt för Nora dessa dagar så hela familjen kommer att vara hemma till den 10 januari. Ganska mysigt det med.

4 kommentarer:

  1. Trist när det inte blir som man tänkt sig! Just en sån dag kan man ju verkligen se fram emot. Men tur att de kunde varna i alla fall så att ni inte kom dit intet ont anandes och fick vattkoppor med er hem.

    Hoppas att ni får lite lugna sköna dagar och att det inte blir så bitande kallt så att ni kan vara ute lite.

    Många kramar från Karin

    ps - vi hade inte heller Lucia idag! Malins var ju i fredags och Katas blir på onsdag på Stadsteatern... - ds

    SvaraRadera
  2. Suck vad tråkigt att Nora inte fick gå lucia! Vi var igår kväll och det var så fruktansvärt kallt + att det började snöa medan de stod där och sjöng! Så fort det var slut gick de flesta hem, så det var inte många som stannade kvar och fikade! Ska erkänna att även vi gick hem och fikade hemma istället! Alla frös (utom jag som hade termobyxor och allt på mig :-) )! Vi såg dock också lucia på TV på morgonen och åt frukost samtidigt! Det är en tradition jag har med mig från min barndom och som jag gärna för över till min familj! Det är mysigt och det var en ovanligt trevlig lucia-sändning tycker jag!

    Hoppas Nora inte blev alltför besviken! Det är ju speciellt när barnen övat inför något! Jag hade gärna sett att mina barn fick vattenkoppor bara för att ha det överstökat (har försökt utsätta Olivia för det tidigare år, men hon har ändå inte fått det), men inte nu över julen!

    Njut av att ha hela familjen samlad så länge! Hoppas allt håller sig lugnt och att alla får vara friska!
    Stor kram,
    Annika K

    SvaraRadera
  3. Åh... förstår att det känns hur sugit som helst!!! Trots att ni kunde vända det och göra en positiv sak utav det. Och jag är glad att ni kunde göra en bra sak utav ddet, men jag önskar att det inte hade behövts. Hoppas ni hade en fortsatt skön lucia-dag i vilket fall!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. God morgon!

    Har du ändrat layout eller är det bara tillfälligt? OM du ska ändra, kanske du ska uppdatera "Om mig" också: det står att du varit gift i 2 år, men med tanke på hur länge du bloggat bör det vara lite längre, eller?! ;-)! (försöker bara göra mig lustig så här på morgonkvisten när alla andra sover men jag som vanligt inte kan! Har roat mig med att betala räkningar :-(, beställt ett par saker från nätet, gjort i ordning lite foton etc. Ganska skönt att vara uppe när det är lugnt och tyst faktiskt!)! Undrar om du också är vaken, men kan ju inte precis ringa och fråga! hi hi hi

    Stor kram & ha en bra dag!
    Annika K

    SvaraRadera