tisdag 14 juni 2011

Fullt ös hela dagen

Imorse hade barnen chans att få sova lite längre än vanligt eftersom Ludvig inte skulle till skolan. Vi lämnade Nora strax efter 8,30 och sen körde jag och Ludvig vidare till Hab och specialpedagogen. Vi började som vanligt i lekrummet där han byggde sitt torn och räknade och sen förde E in lite nya saker och han testade glatt en stund. När vi såg att han skruvade på sig packade vi ihop och han o E gick ner till snoozelen medan jag satte mig i fiket och tog en kopp kaffe och läste i min bok (första gången jag låter han gå iväg själv där, ett stort steg att släppa taget). Det hade gått hur bra som helst, först i bollhavet och sen gick de in till vattensängen. Han simmade i hela bassängen med bollar och sen sa han, sitta på kanten och sen dök han ner därifrån :-)

När vi var klara där så tänkte jag att eftersom vi hade en stund över innan vi skulle vara på nästa ställe så köpte jag en bit choklad till honom för att få upp blodsockret så han skulle orka mer. Satte honom i soffan och gav honom det, tror ni han ville ha det???? Nope, inte en chans att han tog det, inte ens i bilen när vi körde så...nu har jag testat det också.

Vi körde ner till Safiren och mötte upp morfar där och sen gick vi in och möttes av en supertrevlig tjej som visade oss upp till andra våningen där upplevelsecentert är.
Idag testade vi bollhavet, ett rum med en massa madrasser, kuddar, en gunga och ett bollhav. Ludvig log och flinade lite medan vi gick in men han var inte ett dugg intresserad av bollarna när jag tog fram honom dit.
Jag testade med att kasta iväg honom så som vi gör på Hab och han skrattade lite men tog sig snabbt över kanten igen och kröp längs med madrasserna för att ta sig ut på golvet. Han reste sig snabbt och sen säger han, kasta bollhavet så jag trodde att han ville i igen men när vi kom fram till kanten så backade han och kröp tillbaks till golvet. Där ställde han sig igen och sa kasta bollen så då fick han en boll och den flög genom rummet :-)
Så höll vi på, han fick en boll, tog den, la sig på knä och kröp bort till bollhavet, kastade i bollen, kröp tillbaks till golvet, reste sig, sa kasta bollen osv. Detta gjorde vi otroligt många gånger och det var fantastiskt att se hur han kände sig fram och kröp över hela golvet för att hitta.
Det gjorde absolut inget att han inte ville leka i bollarna, detta var mycket mer utmanande. Att se hans vilja idag, viljan att röra sig fritt och själv i ett rum, så underbart <3

Tyvärr är det så att hans ork tar slut så när det har varit så mycket som det var idag så kan resten av dagen bli ganska gnällig, gnyende och dryg men det får man ta :-)

Min telefon ringde strax efter ett men jag hann inte svara för jag hjälpte Ludvig upp på sitt rum men när jag sen kom ner och tog den så såg jag att det var dagis som hade ringt. Nora mådde inte bra, låg och frossade i soffan med en filt och hade över 39 graders feber så jag bad grannen komma in och sitta med Ludvig medan jag gick bort och hämtade henne.
Sa i fredags när jag hämtade henne att det var nästan kryss i taket för hur länge hon hade klarat vara på dagis nu, tre hela veckor. Skulle aldrig ha sagt så.
Hon fick alvedon och eftersom hon inte hade ätit lunch så frågade jag om hon ville ha plättor till mellis och då svarade hon, jag kan äta en...men när de väl var klara så hade alvedonen verkat så hon tryckte i sig 17 st och saft till det och sen var det fullt ös på henne i en timme men sen däckade hon igen. Febern var riktigt hög nu ikväll när hon la sig, vi hoppas på att den lägger sig lite tills imorgon.

1 kommentar:

  1. Åh nej!
    Här sitter man med ett brett leende och läser om Ludvigs alla aktiviteter och så kommer detta med Nora! Ja, vad ska man säga? Det är ju som förgjort!
    Kram på er och krya på dig Nora

    SvaraRadera