söndag 26 juni 2011

Nått har hänt under helgen

Denna helgen har gått i utvecklingens tecken och det känns så bra efter förra veckans läkarbesök.
Ludvig har mycket mer börjat resa sig själv från golvet och försöka ta sig fram med stapplande steg. Visst att det händer att han faller på rumpan men han gör försök i varje fall.
Det enda vi är lite oroliga för är trappan eftersom han inte ser så vi vågar fortfarande inte lämna honom ensam längre stunder.

Vi har en Nalle Puh lära gå bil som bägge barnen har haft när de var små och den använder Ludvig nu, både till att sitta på och att gå med. Han tar sig fram ganska bra med den, tyvärr har vi ganska trångt i huset så väggarna är ofta i vägen för honom. I början fick vi hjälpa honom på den men nu har han hittat ett sätt att ta sig på den och Kristian började hjälpa honom en dag och då blev han riktigt arg och hoppade av igen för att själv sätta sig. Häromdagen så var Nora där ute och Ludvig lekte med bilen och då hör jag bara hur han skriker, Nora, Nora och när jag gick in till honom hade han lyft på locket och letade efter sakerna där (Nora brukar ta sakerna från honom). Han fick en boll och lite andra saker att stoppa i luckan. Han råkade tappa de på golvet och då vrålar han Nora igen :-)
En dag hörde jag bara Nora skrika, mamma ta han, ta han och när jag kollade hade han rest sig från sitt golv och börjat ta sig ut ur rummet och han höll så fint i väggen och sen i dörren. Då var han på väg in på Noras rum och där fick han en docka och när han skulle lägga den ifrån sig sa han, ligga vaggan så det var bara att plocka fram dockvaggan så dockan hamnade på rätt plats.

Både igår och idag har vi varit på marknad/tivoli och barnen har åkt lite karuseller och vi har fösökt vinna mer choklad :-)
Ludvig älskade att åka kolmasken, som han skrattade.
Igår köpte vi varma chips till barnen men Ludvig vägrade smaka, när vi satte oss i bilen så började han prata om popcorn (chipsen var i en sån strut) så vi var tvungna att stanna vid närmsta affär för att köpa popcorn till honom men han tog inga förrän vi kom hem.
Idag när vi kom dit ville Nora ha en korv så jag köpte en till dem var, som vanligt vägrade Ludvig äta den. Efter lite promenad och karusellåk så köpte vi popcorn till Ludvig och sockervadd till Nora (både första o sista gången för fy vilket klister). Vi hittade en stol som Ludvig kunde sitta på och gissa vad...han åt popcornen och efter några stycken så började han prata om korv. Det var bara att springa snabbt till korvvagnen igen för att köpa en till honom. Han var lagom glad när jag kom tillbaka för det tog lite tid, många som var hungriga. Han åt halva i varje fall och vi säger bara WOW.

Nu ikväll när Ludvig skulle gå och lägga sig så styrde han stegen mot Noras rum, han gick in där för att säga godnatt till henne. Första gången han har gjort det <3
Han går inte själv till rummen för någon av oss går med honom men han styr stegen ganska väl själv eller så säger han något ord som vi kan tolka om vad det är han vill.

Tyvärr så har vi haft en del problem igen att få ner honom men i morse kom vi nog på vad det var som störde och det var att han ville stänga grinden efter sig där uppe innan han skulle ner. Vi får väl se imorgon om det är det.

Två veckor kvar innan Kristian går på semester, denna veckan har vi lite saker inplanerade men veckan därpå har alla gått på semester så då får jag och Ludvig klara oss på egen hand men det ska säkert gå bra.

Ha en bra vecka!

4 kommentarer:

  1. Härligt att läsa. Heja, heja Ludvig (och övriga familjen). Vi är många som håller tummarna för nya framsteg.
    Ha en bra vecka
    önskar
    Marianne

    SvaraRadera
  2. Det är en sak som är säkert... Ludvig är bäst!!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Vad glad man blir av dagens inlägg :-). Heja Ludvig!!!

    SvaraRadera
  4. Det gläder mig att hans envishet håller i sig! Jag har sagt det förut: jag tror han triggar sig själv till att lära sig nya saker när han upptäcker att han faktiskt klarar av en hel del på egen hand!

    Jag ber om ursäkt för att jag inte kommenterat eller ens läst bloggen på ett tag. Min andra väninna med obotlig sjukdom, orkade inte kämpa mot längre och gick bort i förra veckan, så midsommar helgen blev en svart helg här hemma! Det gläder mig att ni haft en bättre helg! Nu ska visst värmen återvända och då tror jag inte du och Ludvig får några problem att roa er!

    Stor kram,
    Annika K

    SvaraRadera