måndag 13 juni 2011

Varför är det så svårt att bryta den onda cirkeln

Helgen bara for iväg, den gick lika fort som alltid.
I lördags hämtade jag och Nora upp barnens ena kusin och så körde vi och shoppade lite och sen följde Isa med oss hem. Efter lunchen så badade tjejerna en stund och sen var det dags för Nora att gå på barnkalas. På eftermiddagen fick vi även i Ludvig i poolen :-), vi har ju fortfarande stora problem med att få av honom långbyxor och hans jacka.
Jag körde Isa hem efter kvällsmaten och då hjälptes Kristian och min bror åt att göra barnen klara för natten.

I söndags kom farmor&farfar på frukost och efter att barnen hade ätit lunch så körde vi iväg en runda till Pildammsparken och mötte upp mormor&morfar och så åt de glass där. Det var inga problem för Ludvig att äta glass på Margaretapaviljongen men sen när han skulle ha sin tablett klockan två så vägrade han. Det har blivit så nu den sista tiden, han tar icke sin tablett någon annanstans än här hemma och den stora frågan är varför. Hur kommer det att gå när vi ska iväg på semester, ska vi behöva avboka semestern för att han inte kan äta och ta sina tabletter någon annanstans än hemma???
Igår var jag så trött på det och kände mig så isolerad i hemmet, att inte kunna göra någonting utan att bara tänka på tiderna vi måste vara hemma för att han ska få sin mat och medicin. Det börjar kännas ganska tråkigt. Idag har jag fått ny energi igen och tänker fortsätta traggla med honom.
I eftermiddags när det var dags för tabletten så var han i trädgården och gungade så då gav jag han tabletten där för att testa honom. Han ville inte ta den men när jag satte honom i en av stolarna vi har där ute då tog han den. Kristian sa igår att det säkert har med hans stol att göra men det kan det ju inte vara eftersom han inte satt i den idag. Vi förstår inte vad det är som rör sig i hans huvud när det gäller detta (inte bara detta men just nu är det detta som stör), varför är det så svårt att bryta hans vana/ovana och prova något annat. Visst vet vi att han klarar allt bäst om allt ser likadant ut men vi har aldrig, aldrig haft några problem med hans tabletter under hela denna tid innan. Visst något enstaka när han var som sämst men annars har vi kunnat vara var som helst och bara plockat fram tabletterna och dricka och så har han tagit dem utan protest, bara stolt visat alla som har velat se hur duktig han är men nu är det precis tvärtom.

Imorgon är Ludvig ledig från skolan eftersom de skulle iväg på en heldagsutflykt så först imorgon bitti ska vi till specialpedagogen på Hab och sen klockan elva har vi bokat in ett första besök på något som heter Safiren, ett upplevelsecenter och det ska bli spännande att se det. Imorgon ska vi testa ett rum med bollhav och det vet jag att han gillar så...
På onsdag är det sommarfest på Hab och det är ungefär vid den tid han ska ha sin tablett så då ska jag testa igen och se om jag får i honom tabletten på bortaplan och sen resten av veckan ska jag försöka ge mig ut på utflykter när det är dags för hans mellanmål bara för att "träna" honom på bortaplan.
På torsdag är sista dagen i skolan för honom och på fredag ska vi bara busa och förhoppningsvis bada om vädret tillåter det.

Nästa vecka är helt fullbokad med olika läkarbesök, utprovning av ortopediska skor, tandläkare och avlösare. Nu är det slutspurten inför sommaruppehåll så då kommer allt på en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar