tisdag 7 september 2010

Ibland så blir jag bara så trött....

Ludvig sov ända till efter sju i morse så det var riktigt skönt för jag kom inte själv i säng förrän vid tolv (får skylla mig själv men...ibland går tiden så fort).

Jag gick och lämnade Nora på dagis och sen hem och fixade till lite innan det var dags för att själv åka på en årlig läkarkontroll. Jag fick en okej stämpel i rumpan så jag är välkommen tillbaka om ett år :-) Allt var bra förutom järnet men det är inte första gången så det blir väl till att knapra i sig lite extra järntabletter. Strumavärdena var bra och mitt blodtryck var lågt så läkarkandidaten tog det tre gånger för han trodde inte att det stämde, till slut fick han det till 110/70, har alltid haft lågt blodtryck men det är ju bra.

När jag kom hem så hade LSS handläggaren ringt angående avlösare och jag skulle ringa tillbaka och bestämma en tid så de kan komma hit och prata och se hur vi har det. När jag ringde så var det upptaget och när jag sen ringde strax innan tolv så hade hon gått för dagen, får försöka imorgon igen. Hon sa att det saknades en ADL bedömning så jag sökte på nätet vad ADL är och då visade det sig att det handlar om att kartlägga individens förmåga att på egen hand klara den dagliga livsföringen. Exempel på aktiviteter som kan ingå i en ADL bedömning är toalettbesök, hygien, påklädning, mathållning och förflyttning. Detta ska göras av en arbetsterapeut från Hab trots att Ludvigs läkare har skrivit ett läkarutlåtande om Ludvigs tillstånd som gör vilken förälder gråtfärdig. Det blir så svart på vitt när man får dessa läkarutlåtande, det gör ont ända in i själen att läsa dem.
Jaja det är väl så här det ska vara, tycker bara att det blir lite för mycket ibland.

Vi gick in en snabb sväng till grannarna för att dricka en kopp kaffe innan det var dags att hämta Nora. Det var inte alls populärt enligt Ludvig, han beter sig så fruktansvärt illa när vi tar ut honom från hans lilla värld.

Vi får ofta höra (från olika håll) att vi styr våra liv efter Ludvig, visst vad annat kan vi göra. Vi försöker ta honom med oss ut men när killen kastar sig på marken och bara skriker eller när han spottar och fräser ut snor för att det inte blir så som han tänkt sig då händer det ofta att vi tar den lätta vägen, vi stannar hemma i största utsträckning. Visst vi åker i iväg och gör saker men gäller det en kopp kaffe eller mat hemma hos någon så tar vi hellre det här för då får vi också en chans att äta eller dricka kaffet medan det är någorlunda ljummet.
När vi då hör att han styr och att Nora behöver sitt och om det verkligen kan vara bra att Ludvig bara sitter i sin säng och pratar med sig själv då tappar jag orken. Det är frågor som snurrar konstant i mitt huvud utan att någon behöver ställa frågan.
Hade vi vetat vad vi ska göra då hade vi väl gjort så, vi kämpar som djur för att han ska ha det så bra som möjligt. Just nu är han bara nöjd när han får sitta för sig själv och babbla och skratta. Det är de få gångerna vi hör hjärtliga skratt, det är när han sitter i sin säng. Visst de kan komma annars också men det är ingen annan än han själv som vet vad det är som är kul.

Berättade för psykologen idag att han inte tyckte det var kul att bada igår och det skrämmer även henne lite att allt är tråkigt för honom nu. Det finns ingenting vi kan locka honom med, jag lovar att vi försöker, i varje fall fem, sex gånger om dagen med olika aktiviteter.
Imorgon är det dags för Plask o Lek och jag har sagt att jag ska försöka ta med honom dit och det tyckte hon var bra men jag fick lova att om han verkligen avskydde det eller om han börja bete sig illa så ska jag ta upp honom ur badet för vi vill inte att han ska fara mer illa. Det är ju ingen som vet hur illa han far varje gång han blir så frustrerad och skriker så som han gör.

Inte blir man på bättre humör när kvällsmaten ställs på bordet och jag är själv eftersom Kristian jobbar och det ena barnet bara vill springa ifrån o leka, det andra barnet sitter o skriker att maten är äcklig och smular det och kastar på golvet. När första barnet är på plats o ska äta då är det akut kissnödighet som gäller och när vi kommer tillbaka till bordet har det stora barnet fått för sig att inte äta mer (kan aldrig ha ett uppehåll i hans mat för då vill han inte äta mer, tror att han är färdig) Så eftermiddagen har varit i ganska kaos situation men nu har det lugnat sig. Nora kollar på film och Ludvig, ja ni kan säkert gissa vad han gör, sitter i sin säng och skrattar.
Nu är det dags att stoppa in Nora i duschen så håret hinner torka innan läggdags.

Nu blev det ett sådant negativt inlägg igen men vissa dagar är sådana bara, det är ju vår vardag. Denna dagen är snart slut och en ny dag med nya utmaningar kommer snart, förhoppningsvis med mer positiva inslag :-)

7 kommentarer:

  1. Hej Madde!. Kanske tänker jag fel, men om nu Ludvig mår så bra i sin säng, så kanske han måste få bejaka detta.
    Kram på er
    Marianne

    SvaraRadera
  2. Jag förstår att du blir trött!! Hoppas att du finner ro i att ni gjort ett bra val beträffande skolan. Skönt att Nora är frisk igen.

    Många kramar från Karin

    SvaraRadera
  3. Jag har följt din blogg sen ett bra tag tillbaka och jag förundras åter och åter igen över ditt engagemang och din vilja att göra vad du kan för Ludvig och för din familj. Jag vill bara säga heja, heja! Du är så jäkla bra, kom ihåg det.

    /Johanna

    SvaraRadera
  4. Instämmer med vad Johanna säger; Du är bra och du gör bra saker. Förstår att du blir trött ibland. Vem skulle inte bli det.
    Styrkekramar Yvonne

    SvaraRadera
  5. Än en gång: gå på din magkänsla Madde! Jag är övertygad att du gör rätt som låter Ludvig få sitta i sin säng och känna sig trygg. Och att ni lyssnar på honom när han inte trivs i en viss situation utanför hemmet.
    Jag glömmer aldrig hur många påpekade när Bella var liten att vi tassade omkring henne att vi skulle leva som vanligt och föra liv o oväsen så hon vande sig. MEN när man ser sitt barn bli vettskrämd var gång telefonen ringde. Vettskrämd av hastiga rörelser eller höga ljud överlag ja då rättade vi oss efter detta för att hon skulle må bättre. Men vi fick höra så mycket skit från andra o samvetet var långt från bra....NU vet vi att det hör till hennes diagnoser. Vi gjorde alltså rätt! Magkänslan...

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej Madde!

    Det var ett tag sedan jag skrev, men även jag kände att jag inte orkade med vardagen riktigt, så vi flydde landet ett par veckor! När jag läser ditt inlägg kan jag bara konstatera att jag blir irriterad på många människors "välvilja"! Det är klart att ingen säger något för att vara elak eller trycka ner dig/er, men ibland är "goda råd" bara sårande ord! Ingen mer än ni som lever i ert hem kan veta vad som krävs för att livet ska fungera någorlunda och ingen har heller rätt att komma med åsikter om det! Tror nog du vet att vi är många som mer än gärna räcker ut en hand eller två för att hjälpa dig/er om/när ni behöver den! Jag hoppas du vet det i alla fall!

    Tänkte särskilt på er igår för det slog mig att det är snart 1 år sedan vi hade föräldramöte på dagis och du berättade om Ludvigs fruktansvärda sjukdom! Tänk vad mycket som hänt under detta året! Allting har sin tid, det tror jag, och Ludvig kommer förmodligen pendla mycket i humöret en tid framöver, men så småningom hittar säkert han också en rytm som passar för honom! Kan inte föreställa mig hur det känns att plötsligt leva ett liv i fullständigt mörker, men det vore konstigt om han inte reagerade på det!

    Finns här för dig om du vill!

    Stor kram,
    Annika K

    SvaraRadera
  7. Hej Madde!
    Vi tänker jättemycket på er, ni kan väl komma och hälsa på. Mats skulle också bli jätteglad att träffa Ludvig.
    Kram Liselott

    SvaraRadera