tisdag 28 september 2010

Vissa dagar skulle jag bara vilja dra täcket över huvudet

Denna dag eller rättare sagt morgon så skulle jag gärna ha gjort det.
Efter frukost så började Ludvig, tänk tänk tänk, hmm och så satte han sig på soffkanten för att ta av sin pyjamas. Jag hjälpte honom på med sina kläder, samma som vanligt, jeans och en skjorta. Men se det passade inte idag för idag var det en kortärmad skjorta och de senaste dagarna har han haft långärmade. Jag hade ingen långärmad som var struken så jag tog av honom skjortan och satte på en tröja, en långärmad med huva. Då fick han värsta utbrottet eftersom tröja kan man absolut inte ha på sig. Efter en kvart av bråk så hittade jag en långärmad skjorta som var så skrynklig men det var bara att sätta på den och sen var han nöjd.
När vi sen skulle gå och lämna Nora på dagis så kunde han inte ha sin tjocka tröja under jackan eftersom skjortan var långärmad och lite större än de andra så då var där helt plötsligt ingen kapuschong som han kunde dra upp. Jag kämpade i säkert tio minuter för att få på honom mössan eftersom det blåste ganska kallt här idag. Till slut accepterade han mössa och att han inte hade någon kapuschong.

Sen lite senare på förmiddagen så började han prata om tandtroll trots att vi hade borstat tänderna efter frukost. Denna gången hade jag lärt av morgonens misstag, jag tog tandborsten så han fick borstat bort tandtrollen. Av erfarenhet vet jag att om han har fått för sig något så ger han sig inte förrän det är gjort på hans vis.
Intalar mig själv att det måste vara värst för Ludvig själv med alla dessa tvång han har. Det blir nya tvång lite då och då och ingen människa mår bra av tvång.
Blir bara så irriterad på mig själv när jag inte respekterar hans tvång utan försöker ändra på något så som jag gjorde i morse.

Inte nog med det, jag inser att jag ligger långt efter på min to do lista :-)
Skulle ta fram kläder till Nora i morse och insåg att jag inte har kommit till och handlat höstkläder till henne så det blev lite för korta mjukisbyxor och en för liten t-shirt :-) för hon har kommit på att hon inte vill ha klänning och tights längre utan det ska vara byxor. Kan kanske ha med att göra att de andra flickorna på dagis mest har byxor, vad vet jag? Jag vet att Nora är en bestämd liten tjej med mycket stark vilja.

Nu i eftermiddags så var vi på möte på skolan och alltid efter sådana möte där beslut ska tas tycker jag tar så mycket energi men annars gick mötet bra. Tror jag får skriva det i eget inlägg annars kommer detta att bli alldeles för långt.

3 kommentarer:

  1. Vissa dagar är ju bara en kamp och man är lycklig när det äntligen är kväll och man får lägga huvudet på kudden. Just det där med en första riktigt kall dag brukar kunna överraska. För mig blev det första dagen med strumpor och Malin gick i vinterjackan till skolan. Hon har inget mellan (för all del vindtät) fleece och väldigt varm vinterjacka... i eftermiddags kändes inte den jackan rätt, vill jag lova.

    Hoppas på en bättre dag i morgon både för dig och för Ludvig!

    Kram från Karin

    SvaraRadera
  2. Ja Madde, min make säger mycket klokt följande: Du har bara ett visst antal kulor därför gäller det att välja rätt tillfällen att använda dem.
    Ha det gott.
    Marianne

    SvaraRadera
  3. Vill bara skicka en stor KRAM till er!!

    SvaraRadera