söndag 26 september 2010

Söndag för ett år sen, då såg det annorlunda ut här hemma...

Idag för ett år sen såg det väldigt annorlunda ut för oss här hemma. Då var det sista natten hemma på lång tid för Ludvig. Då hade vi stort hopp för ett nytt bättre liv för Ludvig. Tänk vad detta år har gått fort och tänk ännu mer, vad mycket som har hänt under detta år, dock inte bara positiva saker. Visst vi måste intala oss, och det gör vi dagligen, att läget hade kunnat vara mycket sämre om han inte hade fått transplantationen men...vår förhoppning var ju att han skulle förbli så som han var innan. Visst att vi hade fått all information innan, om vad som kunde ske men som jag har skrivit tidigare så är ju hoppet det sista som överger en och hoppet har vi haft med oss hela tiden ända tills något blir motbevisat för oss.
Vi kämpar vidare i motgångarna och tar vara på varje liten bit av framgång från Ludvig. Det är inte stora steg framåt men visst ser vi skillnad mot en månad bak i tiden och den skillnaden betyder enormt mycket för oss.

Denna veckan är lite lugnare för oss än förra men istället har jag en hel hög med papper som måste fyllas i till alla dess myndigheter.

Svar på era inlägg:
Än en gång tackar jag för feedbacken, den betyder enormt mycket och ännu mer i detta känsliga ämne. Det är en svår balansgång att veta vad som är för mycket, ordet balans avskyr jag eftersom vi har hört det så mycket under denna tid med Ludvig. Allt handlar om balans för hans välmående och var hittar man balansen? Nu tror vi att vi har hittat den ganska bra när det gäller honom :-)

Johanna, ditt svar är hur vettigt som helst. Det finns en anledning till varför man börjar skriva och den främsta är säkert för att man ska kunna hitta andra i liknande situationer eller för att framföra ett budskap. Jag är glad att du har hittat andra med liknande sjukdomar som dig för visst är det lättare att ha någon som är i samma sits, då känner man inte sig så liten här på jorden. Inte för att jag önskar andra att hamna i en svår sits men det är lättare att vara fler i en "olycka". Du är grym Johanna, din livsglädje och vilja är så stor. En stor kram till dig och ett stort krya på dig!

Karin, jag är glad att du hade berättat för Malin innan kalaset, det blir annars lätt en chock för barnen när Ludvig börjar treva dem i ansiktet. Jag tycker det är kul att gå in och läsa på din blogg, en helt vanlig sida utan en massa sjukdomar. Satt och funderade en dag, nästan alla bloggar jag läser handlar om någon slags sjukdom. Började då fundera om att det kanske är så att det är vanligast att börja blogga när något svårt händer i livet. Din blogg ger mig energi, en annan sorts positiv energi, att se hur en "vanlig dag" kan se ut :-) Du förstår säkert hur jag menar.

Annette, visst är vi som en liten familj, vi är ju så få med denna diagnos. Dina samtal och träffar med dig ger mig massor men det vet du redan. Jag blev överlycklig när jag hittade din "dagbok" under transplantationen på Max. Jag läste den varje dag under samma period som vi var med Ludvig. Synd bara att du inte fortsatte skriva lite längre så vi hade kunnat vara beredda på lite mer :-) Er familj har en stor plats i våra hjärtan och ert stöd har betytt mycket. Tänk bara på själva transplantationen, du var med oss hela vägen genom facebook <3

Annika, jag tror på att man vinner på att vara öppen. Vi har varit helt öppna från början med Ludvigs sjukdom. Det blir annars så lätt skvaller, helst om man bor som vi gör, i en liten by. Tror ändå på att vi måste hålla lite på vad vi skriver om Ludvig. Jag försöker gallra lite, helst om det allra mest privata. Det stämmer säkert som du skriver, har hört det från någon annan också, att det hjälper säkert andra att läsa här för att hämta kraft och ork för att fortsätta framåt. Det är min förhoppning, att det kan hjälpa någon annan.

Så slutsatsen av allt, jag kommer att fortsätta skriva ett tag till. I varje fall tills hans tillstånd har blivit bättre och vi återgår till vanlig vardag igen. Jag hoppas att vi någon gång i framtiden kommer att kunna vara till hjälp för någon annan.

Ha en skön vecka!

4 kommentarer:

  1. Ibland känner jag mig nästan hemsk som kan skriva om banala vardagssaker när jag vet hur ni har det, men är då glad att du känner som du skriver ovan!

    Men jag reflekterade samma som du gör om bloggare när jag lyssnade igenom sommarpratarna; att flera av dem berättade om svår sjukdom/olycka och så tänkte jag, vad konstigt att alla sommarpratarna har något sådant att berätta om... men sen förstod jag att det nog var så att nästan alla drabbas av något någon gång i livet men att just sjukdom/kris känns så betydelsefullt att när man ska berätta något viktigt om sig själv och sitt liv, tar man fram just det. Svår sjukdom ger en helt andra perspektiv. Jag samlade några av sommarpratarna på ett USB och skickade till en kollega som fick en stroke i midsomras och som nu lär sig gå etc på Orup... det var bl a Tina Jansson som jag tipsade dig om med ALS, men också flera andra, t ex Amanda Jenssen om har svår lungsjukdom, Elisabeth Åsbrink som varit med om ett beväpnat postrån, Ulf Malmros som fick en tumör i ryggen (förresten väldigt hörvärda berättare alla tre) och det är verkligen intressant hur de tacklar drabbar det som drabbat dem.

    Jag är glad att du fortsätter blogga; att vi får följa med i era liv trots att vi inte ses så mycket just nu.

    Kramar från Karin

    SvaraRadera
  2. Heej!
    Förlåt för att jag har varit lite off det senaste... har varit mycket ett tag nu! Men har varit inne o läst regelbundet ska du veta!

    Förstår dina tankar om bloggen, att inte Ludvig själv väljer det du skriver. Men jag tror ändå att du hjälper oerhört många, som du skrev. När ni fick reda på att Ludvig var sjuk så letade du efter någon form av dagbok att följa. Du kan vara precis den hjälpen för dom.

    Jag personligen tycker det känns väldigt skönt att ha hittat fler i liknande situation som jag befinner mig i.. och det hade jag inte gjort utan din blogg, din blogg o min blogg :)

    Jag tycker det är spännande att följa Ludvigs utveckling, alla hans små framsteg (o tyvärr lite motgångar ibland med). Tycker även det är ett lätt sätt att ha kontakt på så jag är glad att du fortsätter blogga!

    Kram på er!!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tycker också det är skönt att du fortsätter! Vi ses ju aldrig, trots att vi pratat om det några gånger, men ni finns ofta i mina tankar och nu får jag ändå ta del av vad som händer utan att höra skvaller från vår "lilla by"! :-) (tillhör dock dem som aldrig hör någonting och inte heller vet någonting om andra, så vill man ha skvaller är det inte lönt att fråga mig).

    Slog mig bara att det även borde kunna vara lite tufft för dig ibland med bloggen, eller rättare sagt med kommentarerna du får? Alla som skriver, inkl. jag själv, vill bara stötta dig och vara till hjälp, men ibland kanske du får höra sånt du inte vill höra eller får råd som bara ställer till det för dig? Hoppas du under året lärt dig sålla det goda från det mindre bra!

    Nej det är inte klokt så fort tiden har gått! Som jag skrev för ett tag sedan, känns som det var nyligen ni berättade på föräldramötet om sjukdomen! Känns inte heller som det var så länge sedan vi hade insamling för att förse Ludvig med en massa Lego på sjukhuset och barnen fick äta glass med honom på dagis! Så mycket som har hänt!

    Kram,
    Annika K

    SvaraRadera
  4. Det är helt sinnessjukt hur mycket livet kan förändras på bara ett år, lika mycket som det kan förändras på bara en sekund. Både till det sämre och det bättre. Förstår att dagar som dessa kanske är en smula tyngre, att du sörjer en tid som inte längre finns - det gör ofta jag. Men likaså kan man glädjas den tid som man faktiskt får. Men jag är imponerad över din förmåga, er förmåga, att hantera det hela. Jag tycker ni gör ett grymt jobb! Heja er!

    Kram
    Johanna

    SvaraRadera