tisdag 8 december 2009

Fint besök hemma

I förmiddags började jag o Nora att plocka fram tomtarna för att allt skulle vara klart till imorgon när Ludvig skulle komma hem på permission. Helt plötsligt så ringde Kristian och frågade varför det dröjde så innan jag svarade, inte lätt o höra när det ringer när man jagar tomtar. Berättade att vad jag höll på med och då fick jag till svar att det var bäst att jag snabbade mig för Ludvig skulle få permiss redan idag.
Wow, jag o Nora struntade i tomtarna och satte oss i bilen och körde och hämtade pojkarna. Vilken liten glad kille vi mötte i korridoren uppe på avdelningen. Berättade glatt för alla att han skulle åka bilen hem. Fullt medveten om att han skulle tillbaka ikväll igen men känslan av att vara bortkopplad från droppen måste vara underbar.
Vi körde hem och fixade lunch, så mysigt att få sitta alla fyra vid matbordet.

Vi får inte ha någon riktig gran eftersom där finns mycket ohyra i dem och det är inte bra för Ludvig så jag stack iväg o köpte en plastgran. Vill egentligen inte ha i plast men vad gör man inte? Kristian satte ihop den och skrattade glatt över hur ful den var men med lite pynt så blev den ganska hyfsad. Ludvigs kommentar till granen var att den ska vi ha till jul och där ska julklapparna från tomten ligga.
Nu är alla tomtar framme, granen är klädd och vi är beredda för julen. Eller kanske inte riktigt, vi måste ju göra julgodis också men det fixar vi lätt om vi bara får ha Ludvig hemma på permission.

När vi sedan satt och åt kvällsmat så sa Ludvig, när vi sen är klara med allt så ska vi åka hem igen. Tänk han tycker sjukhuset är hem, tragiskt.
Det som är sagt nu är att imorgon så ska han ha en fjärde behandling av droppmedicinen och då kommer han att vara klar vid tre. Därefter får han permission tills på kvällen för då ska vi fira morfars 60 års dag. Efter den här behandlingen så behöver han ganska mycket vätska för att skölja igenom. På torsdag natt ska de försöka släppa droppet och om det fungerar så kommer vi även att få permiss på nätterna. Katetern får sitta ett tag till men om allt går enligt planerna och som läkarna vill så kommer katetern att plockas bort om 7-10 dagar.

Pratade med en mamma igår, de kom in veckan efter oss och har genomgått samma behandling som Ludvig. De har också råkat ut för lite bakslag, deras flicka fick vinterkräksjuka och har man otur så kan det hålla i sig i upp till tre månader efter en BMT. Hon har även fått bakterier i blodet och i urinet men inte de smärtor som Ludvig har men i varje fall, vi har följts åt och igår sa hon att de har varit på sjukhuset i 10 veckor. Då var jag så klart tvungen att gå hem och räkna och ja det stämde, igår var det exakt 11 veckor sen vi blev inskrivna. Tur att jag inte skriver dagsantalet längre som rubrik här, då hade jag nog blivit deppig.

När jag berättade för Kristian om vilken vecka vi var på så svarade han, ja vad säger man? Då sa jag, jo vi kan tänka på Annette o Max och om vi ska följa dem så har vi bara ca 42 veckor kvar :-)
Vi följer gärna er när det gäller utvecklingen efter sjukdomen men inte gärna alla era följdsjukdomar :-)

5 kommentarer:

  1. Ibland kan jag tänka att det är tur att man inte vet vad som väntar (som ett helt år för Max familj) men ibland att det vore bra att mentalt ställa in sig på hur det ska bli... men det är ju hypotetiskt och inget som någon kan svara på.

    Hoppas att ni får fira Morfars födelsedag på ett riktigt trevligt sätt och att allt är lite som vanligt. Tänk att bara vanliga odramatiska dagar kan vara det bästa av allt.

    Många kramar från Karin

    SvaraRadera
  2. Wow! Även om målet var att vara utskrivna till morfars födelsedag så blir målet nästan uppnått! Hedersgästen kan komma! :-) Hoppas ni får en riktigt trevlig dag och massa god tårta!
    Kramar
    Linda

    SvaraRadera
  3. Hehehe. Ja följ inte vår tidsplan. Hahaha, den är vi gärna ensamma om.

    Max såg också avdelningen som hemma många gånger, men det gick över när han kom HEM på riktigt. Men varje gång vi åker dit är det bittersweet. Vi glädjs i hjärtat när vi är där.

    Nu blir det bara bättre!!! Ludvig är hjääääälte!!!!! Och ni också! Plastgran rules!! ... not. Men det funkar ju bra :) vi hade vår flera år. Ni är fantastiska! Man blir liksom set i vår "branch". Kram från Annette och Max.

    SvaraRadera
  4. Vännen,

    det är nog tur att man inte vet vad som ligger framför för då hade man kanske inte orkat ta itu med något alls! Man kan inte göra annat än ta en dag i taget, ett steg i taget och längre fram faktiskt se att man kommit en bra bit på vägen! Hoppas innerligt att allt går bra nu när droppet avtar och att han får fira jul hemma med hela familjen!

    Håller med om att det är trist med plastgranar (vi hade det hemma när jag var liten eftersom min lillebror var hyperallergisk mot kvalster), men man vänjer sig och tar tillvara på det som är mysigt ändå! Ni får väl köpa några "Wunderbaums" som doftar tallbar och hänga i! :-)

    Stor kram till er alla! Tänker ständigt på er! Vill du att jag ska göra någon julmat eller baka åt dig/er så gör jag gärna det!

    Annika K

    SvaraRadera
  5. Hej igen!

    Vill bara poängtera att jag verkligen menar vad jag säger: jag hjälper gärna till att göra brunkål, sillsallad, köttbullar, lussebullar, klenor....vad du vill inför julen! Säg bara till mig så fixar jag! Jag vill gärna hjälpa er!

    Stor kram igen!
    Annika K

    SvaraRadera