tisdag 1 december 2009

Funderingar o tankar från Ludvig

En dag i helgen här så sa Ludvig, vilken färg är soffan? Så sa jag, ja vilken färg är den? Svaret kom då, den är lite lila och det är purple på engelska och javisst det är rätt. En liten stund säger han, rosa är pink på engelska och javisst är det. Då säger han men...pink det är ju att kissa, när man pinkar då kissar man så då är att kissa som rosa... Ja vad säger man?

Idag när jag kom med adventskalendern och han skulle få öppna den så sa han, va är det redan jul, men det är ju ingen vinter ute, ingen snö. Nej det är det inte men det kommer kanske. Han öppnade sin legokalender och sen sa han, godiskalendern får jag öppna på lördag för då är det godisdag. Sen när blev vi så stränga som med godisdagar undrar jag då??? Jag svarade att vi kan öppna dem efter middagen men det slutade med att jag fick muta honom medan jag pratade med läkaren :-) Nu har Ludvig tre chokladkalendrar och en legokalender, lite bortskämd får man vara när man är i en taskig situation tycker jag.
I eftermiddags kom pappa o Nora och hälsade på, då säger Ludvig, det är december idag, nummer ett och imorgon ska vi öppna tvåan. Vintern väntar och komma för jag ska vara med så snön väntar att komma tills jag är frisk...

Vi var och gjorde ultraljud idag på njurarna och urinblåsan och när jag hjälpte till att dra ner kalsongerna för att katetern inte skulle dras med så säger Ludvig till ultraljudssköterskan, där är en slang i snurremannen men den ska bort när kissebakterierna är borta :-) Hon tittade stort och frågande på mig och jag sa, han menar att där är en slang i snoppen som ska bort när bakterierna är borta och hon hade inte uppfattat riktigt vad han sa men när hon förstod det så flinade hon stort :-)

Tänk så mycket som rör sig i huvudet på honom och så många funderingar han har men som han har så svårt för att formulera och få ut i sammanhängande meningar. Han kämpar var dag med nya minnen och nya tankar och även om det mest är vi som förstår vad han menar så gör han ett grymt jobb.

Återkommer i ett eget inlägg om ultraljud och läkarsamtal senare.

1 kommentar:

  1. Vintern väntar och komma för jag ska vara med så snön väntar att komma tills jag är frisk...

    Åh, en sån underbar kommentar från Ludvig!
    Men han är ju en underbar liten kille, grymt stark och oerhört duktig dessutom! :)

    Kram Marie.

    SvaraRadera