söndag 27 mars 2011

Arg, ledsen men mest av allt rädd

I fredags fick jag ett samtal från Försäkringskassan, de hade haft Ludvigs ärende uppe med deras medicinska expertis eller medicinska rådgivare.
De anser inte att Ludvig är allvarligt sjukt längre och beviljar inte mig längre Vård av barn trots att läkaren i sitt utlåtande har skrivit att man inte vet om Ludvigs sjukdom
fortfarande är i progress. Så sen den 5 februari har de plockat bort mitt Vård av allvarligt sjukt barn och tycker att vi ska söka andra ekonomiska vägar och när jag frågade vad det var så kunde de inte svara på det.
När jag frågade vad vi skulle göra med Ludvig om de tvingar mig till arbete, var ska Ludvig vara då, det kunde de inte svara på.
De anser att om han kan börja skolan då är han inte längre allvarligt sjukt men då anser jag att trots att man har en dödlig sjukdom så har man väl rätt till ett socialt liv den tid man har kvar i livet. När jag påpekade att han är i skolan ca sex timmar i veckan, kan det verkligen räknas som att börja skolan?

Idag har vi suttit och funderat och kollat upp alla våra utgifter och sett vad vi kan ta bort för att de drar in vår ersättning för vi inser att Ludvig klarar inte så många timmar i veckan i skolan och jag inser att jag inte kan börja jobba så många timmar i veckan om jag ens kan börja jobba. Ekvationen går inte ihop hur vi än försöker.

Imorgon måste jag ta itu med detta och försöka reda ut allt, helgen har vi försökt trycka undan alla bekymmer men det har inte varit lätt, tankarna går tillbaka till det hela tiden.

Ångesten är stor för vad som händer med Ludvig om vi tvingas att sätta han i skolan mer än de timmar han klarar av och tänk om sjukdomen inte har stannat upp utan är i långsam progress, kan man förlåta sig själv om man inte är med sitt barn de sista åren de har i livet???

9 kommentarer:

  1. Gråter när jag läser ditt inlägg. Samtidigt känner jag en enorm ilska. Hur kan myndigheter vara så oerhört okänsliga?!?!?

    Fattar inte hur ni klarar av den där ständiga oron. Måste vara outhärdligt att inte veta, om sjukdomen stannat upp eller inte.
    Fk måste ju bara ha en lösning om de nu drar in pengarna! Vadå söka andra medel?
    Kan inte kuratorn på hab hjälpa dig med det här?
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Det finns bara en sak att göra!! Ring tidningarna direkt!

    SvaraRadera
  3. Usch, kan inte ens föreställa mig hur ni har det rent mentalt men kan tänka mig att det känns hopplöst!
    Lider verkligen med er...och hur kan myndigheterna bara avslå er begäran?? Fattar verkligen inte hur dom tänker!

    Nä gu va jobbigt....tänker på dig Madde! och på resten så klart....

    Säger som ovanstånde talare: Ring tidningarna och berätta er historia!

    Varma styrkekramar till er / Camilla

    SvaraRadera
  4. Jag blir så arg på JÄVLA FÖRSÄKRINGSKASSAN! Hur många liv ska sabbas innan de börjar fungera som det är tänkt?!?! Jag har flera vänner som blivit utförsäkrade och som inte har möjlighet att jobba. Att ha ett sjukt barn och inte få möjlighet att ta hand om det TROTS läkarintyg är helt sjukt. Håller med om att ni borde gå till tidningen, tyvärr är det det enda som brukar hjälpa. Och ATT det hjälper att gå till tidningen visar hur sjukt systemet är och att de ändå någonstans måste förstå att de fattat fel beslut eftersom de inte håller fast vid besluten när de blir granskade.
    Tänker på er och hoppas ni ska hitta en lösning. Styrkekram genom cyberrymden från mig!

    SvaraRadera
  5. Usch, vilket förfärligt besked!

    Jag önskar att handläggaren som tog beslutet kunde komma hem och hälsa på er, och inte bara gå efter vad det står på olika papper. Att ni har kunnat få Ludvig till en plats i skolan är ju för att ni kämpat så otroligt både med honom och med att hitta rätt plats åt honom! Därmed inte sagt att han kan räknas som att gå i skolan på heltid som ett friskt barn.

    Tyvärr tror jag att tidigare talare har rätt - när sådana missbedömningar kommer upp i media, blir det ofta ett annat beslut, men man önskar att det inte var så man behövde göra.

    Sen, det där med att börja jobba kanske halvtid... det för ju ofta med sig utgifter som är större än det man får i lönekuvertet, särskilt om man ändå ska VAB:a en hel del. Det känns inte roligt mot arbetsgivaren heller.

    Jag hoppas och tror att du ska få vara hemma, nära Ludvig, en lång tid till - det är det han behöver bäst! (Sen förstår jag att du säkert hade tyckt att det var underbart att gå och jobba och utvecklas i ditt jobb, fika med vuxna, äta lunch på stan och leva som förr, men det valet har du ju inte precis nu).

    Många kramar från Karin

    SvaraRadera
  6. Kan bara hålla med samtligas kommentarer.
    Vi är många som kan intyga hur fantastiska ni är.
    Skäms FK, SKÄMS!
    Madde jag tror det kommer att ordna sig. Tappa inte modet.
    Kramar till hela fina familjen.
    Marianne

    SvaraRadera
  7. Gå vidare till pressen! Låt dem ta del av din blogg, där finns massor att hämta. Fortsätt att ösa all kärlek som ni gör, det kommer att ge en lösning, lägg all energi där i stället för att jaga oförstående och rent ut sagt korkade tjänstemän på Försäkringskassan. Tråkigt och beklämmande att ni måste hänga ut ert kämpande såhär men om det är en väg att gå och som har stor makt då tror jag att ni orkar. Ni är värda all beundran, glöm inte detta, vi som läser om er kamp skickar all den energi som tänkas kan!! Styrkekram!!!

    SvaraRadera
  8. Man undrar vad det är som händer med vårt land? Jag tycker att ett land som inte kan ta hand om sina svagaste (och nu pratar vi om ett barn dessutom) är ett fattigt land! Jag förstår inte hur våra politiker fungerar när de väljer att spara in på dem som är sjuka! Jag blir så arg!

    Ni kan inte göra på något annat sätt än ni gör nu, låta allt ske i Ludvigs takt. Hoppas att läkaren och kuratorn kan hjälpa er ur detta!

    Eva

    SvaraRadera
  9. Men hur tänker dom, helt förfärligt!!!!
    Håller med de som skrivit tidigare, gå till pressen, då burkar det hända saker!

    Förstår inte hur försäkringskassan behandlar folk...

    Stor KRAM Madde, jag tror på er!

    SvaraRadera