torsdag 17 mars 2011

Tror vi äntligen har hittat rätt

Nora kräktes en gång på tisdagskvällen och lite på onsdagsmorgonen så det kändes inte rätt att ta med henne till skolan för att lämna Ludvig så Kristian fick stanna hemma med henne.
Ludvig vaknade redan vid 4,30 så vi var klara i tid :-) När jag sa att vi skulle köra till skolan sken han upp som en sol och det var inga problem att få ner honom i trappan.
Hela vägen till skolan satt han och småflinade och skrattade om vartannat och bara det är ett gott tecken.
När vi kom in i salen så var han lika glad och han tog glatt lärarens hand.
När jag kom och hämtade så satt de i deras lilla matsal och läraren läste en saga. Jag såg att Ludvig satt på sin stol och höll sin resurs hand, jag hörde inte honom så jag tror att han var tyst. Om han sen lyssnade på sagan eller om han hade fullt upp med att busa med resursens hand det vet jag inte.
Det hade gått bra under dagen förutom när de var ute, han hade börjat tramsa med sin huva på overallen och det tyckte inte personalen var okej. Han tog upp den och drog ner den hela tiden och då kan han inte koncentrera sig på något annat så de hade sagt till honom. Han blev riktigt sur på dem, arg som ett bi och börjat dra av sig mössan och vantarna och kastat iväg det. De valde att gå tillbaka och då blev han nöjd, skrattade och tog glatt av sig kläderna. Det var nog hans sätt att visa att han inte ville vara ute i stormen :-)
Det känns som om vi äntligen har hittat rätt ställe för Ludvig, han blir tyst och verkar lyssna när pratat om fröknarna och kompisarna på skolan, precis som om han blir lugn av det.

När vi kom hem så var det lunchdags och sen busade vi. Han vill inte jättegärna vara uppe på ovanvåningen längre så vi får underhålla oss på bottenplan istället.
Idag var det ingen skola och eftersom jag skulle på ett seminarium med Hab så hade mormor tagit en semesterdag för att ha Ludvig. Kristian fortsatte vara hemma med Nora så mormor och morfar kom och hämtade Ludvig och så körde de ut en runda till Sibbarp men det blåste så kallt så de körde en sväng till Ikea istället och fikade. Ludvig gillar verkligen Ikea, han blir nöjd när han får en kundvagn som han kan köra runt med.

Imorgon är det ny skoldag, då ska de bada på Habiliteringen och det gillar Ludvig så det blir nog en bra dag.
Nu ska Nora bara bli frisk igen så hon kan gå till dagis på måndag och det hade ju varit mysigt om hon kunde vara frisk under helgen så vi kan vara ute och busa.

2 kommentarer:

  1. Det värmer i hjärtat att höra, Madde! GRATTIS! Tycker att det verkar som väldigt snabb anpassning att han redan glatt går dit.

    Krya på Nora nu också bara!

    Många kramar från Karin

    SvaraRadera
  2. Jag blir glad ända in i hjärteroten när jag läser att Ludvig trivs. Det är fantastiskt!
    Det måste vara en stor sten av oro som faller från mammahjärtat och ersätts av lycka på i alla fall detta område.

    Kram kram kramkram
    Annette

    SvaraRadera