måndag 30 november 2009

Julklappshandling, vaccinering och sen iväg till Lund

Jag ställde klockan i morse och så var jag och Nora och lämnade en lapp på dagis och hämtade Ludvigs gummistövlar.
Hem igen och packade ner en del saker och så ringde vi till farmor och hörde om hon hade lust att åka med oss på äventyr. Äventyret då var att handla lite julklappar och det ville hon så vi körde och hämtade henne.

Åkte till Toysnrus och där hittade jag julklappar till båda barnen, de får vars en stor paket istället för en massa småsaker. Efter det blev det en tur till Jägersro för att titta lite men Nora var på så dåligt humör så vi körde hem istället. Jag släppte av farmor och sen gick jag och Nora bort till Bvc för att hon skulle få sin spruta. Jag hade en deal med Bvc sköterskan att jag skulle komma lite innan de öppnade mottagningen så slapp jag sitta med alla de andra barnen och slippa risken för någon smitta. Nora var hur duktig som helst, första gången det har gått så bra.
Hem till farmor igen och tog en fika och sen var det dags att stuva in allt i bilen igen och köra till Lund.

När vi kom så var Ludvig på strålande humör så jag frågade en sköterska vad de hade gett honom idag men där var inget speciellt. Kristian sa att han hade bara varit på toaletten en gång idag och inga kramper.
Läkarna hade varit här inne och pratat men då hade Ludvig tyvärr haft ett utbrott så Kristian hade inte hört allt vad de sa. Tydligen så har viruset satt sig i blodet och han ska få ytterligare en behandling av dropp medicinen på onsdag och imorgon ska det göras ett nytt ultraljud på blåsan och njurarna.
De kommer också att lägga till en medicin till eftersom den immunsänkande medicinen han äter nu inte är tillräcklig. Det tråkiga med den är att det är en släkting till den medicin som gjorde han så konstig, kan ha neurologiska biverkningar. Förhoppningsvis är det inte så hög dos eftersom de ger det som tillägg till den andra.
När det gäller viruset så återkommer jag imorgon efter att jag har pratat med läkarna.

Jag hade adventskalendrarna med mig till Ludvig idag och när han såg dem så sa han, men det är inte jul nu. Ska vi spara dem till jul eller...
Här stod en kalender som han har fått från sjukhuset, kommer från "änglapengarna". Två mammor som gör änglasmycken som de sen säljer och alla pengar går till avdelningen. Så nu finns det platt tv och Nintendo Wii på alla rummen som kommer från dessa pengar. De har själv barn som har varit här tidigare, så fint tycker jag.
Pratade med en sköterska idag om Ludvigs virus och hon sa att det kan ta lång tid och ville inte säga vad hon menade med lång tid men hon sa att OM vi behöver fira jul här så får vi förhoppningsvis permission över julafton så vi kan fira den hemma.

När det var dags för kvällsmat så värmde jag en lasagne och så tog jag sjukhusets kvällsmat, raggmunkar och fläsk med mig in på rummet och Ludvigs kommentar var, först lasagne och sen pannkakor. Han åt hela lasagnen och så hade jag ätit en raggmunk och en bit bacon och då säger han, jag är jättehungrig så då åt han en raggmunk och en bit fläsk. Grymt, det märks att de har ökat dosen på cortison igen :-) Äter som en vuxen och lite till.

1 kommentar:

  1. Hoppas att de bra stunderna blir fler och fler och de jobbiga färre... och framför allt att viruset är i schack. Det låter som att december blir mysig även på sjukhuset (såklart)! Bra att han äter så att magen håller igång också.

    Och lilla Nora - hon blir också större och duktigare! Håller tummarna för att hon slipper biverkningar från vaccinet.

    Kram fr Karin

    SvaraRadera