måndag 21 juni 2010

Då var vi på en minisemester

Jag hade ställt klockan på tidigt för jag ville att vi skulle komma iväg så tidigt som möjligt, det tar ändå ganska lång tid att köra till Vimmerby. Klockan 7.15 tyckte jag det var dags att få upp resten av familjen och eftersom de ändå låg på samma ställe så räckte det att jag drog upp en rullgardin :-)
Vi hade bestämt att om vi kom upp i tid så skulle vi gå in på Astrid Lindgrens värld på eftermiddagen eftersom de hade lovat dåligt väder på onsdag. Ju närmre vi närmade oss desto mörkare och regnigare blev det. När vi var hungriga hade vi redan kommit in i Smålands djupaste skogar och eftersom det fortfarande är restriktioner med Ludvig och hans mat så kan vi inte stanna på vilket ställe som helst. Det slutade med att vi körde i ett sträck med undantag för en bensträckare på 5 minuter. Eftersom vädret inte var så bra och vi var i god tid (man får inte stugan förrän kl 14) så körde vi inom karamellkokeriet i Mariannelund. Vi missade detta förra året men i år hittade vi det. Lite tråkigt är det att vi missade det förra året för då hade Ludvig haft mer behållning av det. I år fick han nöja sig med att smaka karamellerna som var tillverkade där, polkagrisar i en strut.
Han har sagt själv flera gånger idag, jag ser ingenting och den ena gången tog han av sig sina glasögon och gned sig i ögonen precis som om han skulle kunna ta bort det som gör att han inte ser.
Vi inser att hädanefter när vi bokar semester så måste vi nog ha mer handikappanpassat. En stuga på 16 kvm och där allt är träfärgat och trångt, det är ingen höjdare för en synskadad person. Tror ändå att han kommer att känna igen sig lite imorgon när vi går in i parken, om inte annat så känner han nog igen rösterna och konturer på vissa saker. Vi får se hur det går imorgon.
Fick beröm av specialpedagogen att vi gör saker som vi gjort tidigare, hon sa att det var bra för någonstans långt bak i Ludvigs hjärna sitter det massor av minnen som måste plockas fram. Skönt med positiv feedback när det ibland känns som vi inte vet vad vi håller på med eller hur vi ska hantera honom i olika situationer.
Vi har märkt nu igen att hans humör inte är det bästa, inget är kul, inget är gott, inget är bra och mest en massa gnäll. Frågan är om det har hänt ytterligare något med hans syn eller det bara är den envisa infektionen/virus i kroppen som tar all hans kapacitet i hjärnan. Ingen som kan förklara för oss utan vi får bara gissa oss fram och testa lite olika saker.

Nu är det dags att natta barnen så de är pigga till morgondagens äventyr.

4 kommentarer:

  1. Det blir säkert en toppendag
    tror
    Marianne

    SvaraRadera
  2. Karin, jag råkade trycka på fel knapp när jag skulle publicera din kommentar så jag tog mig friheten att kopiera mejlet.

    Karin sa...

    Ni är jättebra med barnen och på att möta deras behov - en eloge! Hoppas att ni får det riktigt mysigt i morgon.

    Malin ville skriva såhär innan hon la sig: "Ludvig, du kan väl komma hit och leka när du är frisk och kan komma? Du kan bara ringa eller mejla och bestämma"

    Nu vet vi ju att det är bäst att mammorna bokar men du får hälsa Ludvig att han är efterlängtad!

    Många kramar från Karin

    SvaraRadera
  3. Vad glad jag är över att ni kom iväg! Hoppas ni har bättre tur med vädret idag så ni verkligen får ut maximalt av er dag i Astrid Lindgrens värld! Vi har varit där VÄLDIGT många gånger de senaste 5 åren, så jag tycker det känns skönt att vi inte ska åka dit i år! Man behöver en paus även om det är en fantastisk park! Känns så tungt bara att Ludvig inte ser allt det vackra! Min förhoppning är att han ändå kan njuta när han känner igen alla röster, sånger etc. Har inte riktigt förstått vad det är som orsakar hans synproblem, är det en synskada eller är det nån sorts blockering? Ber oavsett vad att det snart ska vara ett minne blott!

    Njut och koppla av!Ha riktigt kul! Ser fram emot fina bilder!

    Kram,
    Annika K

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Såg er bil på parkeringen. Förstår att ni kommit hem tidigare än planerat. Hoppas allt är ok, men jag blev lite orolig.
    Marianne

    SvaraRadera