tisdag 1 juni 2010

När ett sinne sviker tar andra över...

Vi märker så tydligt på Ludvig att han använder andra sinnen nu när synen inte vill som han vill. Han använder sina händer mycket mer, känner sig fram, vi låter honom gärna ta på oss i ansiktet så han lär sig hur vi "ser ut" med händerna, när han inte hittar Nora så tar vi hans hand och låter han ta på henne. Lukten har blivit grym på honom, han luktar på allt innan han stoppar in det i munnen så mycket som han har gillat tidigare fungerar inte alls nu. Han är väldigt känslig när det gäller mat och dryck nu.
Idag när vi kom in till sjukhuset igen drack jag lite festis och sen satt jag och pratade med Ludvig i hans säng och då börjar han fnittra hysteriskt och fråga mig vad jag har, vad jag har ätit och vad vi ska äta på lördag. Min festis måste ha luktat godis och då förknippade han det med lördag. När sköterskan kom in och skulle koppla dropp och ge kvällsmediciner så hade han en halstablett i munnen och då börjar Ludvig prata om att det är nallen det kommer någon lukt ifrån.

Ludvigs CRP hade gått upp igår igen trots att han får så stark antibiotika så frågan är vad det är för baskelusker han har i sin lilla kropp. De tog nya prover i morse igen och jag ringde vid lunch för att höra hur de såg ut. Idag hade de sjunkit igen, de är inte nere där det ska men det är på väg ner och det är huvudsaken.
Nu ikväll ökade de dosen med hans antibiotika igen, andra gången denna perioden. Antagligen är det för att hans CRP höjdes. Inte ens förra gången vi var inlagda hade vi så hög dos, då höjdes det bara en gång. Denna gången verkar det vara mer aggressiva bakterier eller har de vant sig vid antibiotikan :-)
Nora fick vara hemma idag också, vi var trötta i morse och orkade inte stressa för att hinna till dagis. Hon följde med till sjukhuset och lekte i dagrummet och sen pratade hon med läkare och sköterskor. Hon tycker om att följa med hit och se vad som händer med Ludvig men imorgon är det dags för dagis igen. Jag sa till henne att hennes kompisar på dagis saknar ju henne och då svarar hon, ja men Ludvig saknar också mig och kompisarna på dagis saknar också Ludvig.

Idag har vi inte gjort mycket mer än bara varit hemma, det är den förste juni men tittar man ut så skulle man kunna tro att det är höst. Idag har det varit så fruktansvärt mörkt och regnigt att man knappt ville gå ut o ta posten. Hoppas på bättre väder snart så vi kan vara ute lite mer för Ludvigs skull. Han skulle behöva vara ute och leka utan att frysa och huttra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar