onsdag 20 oktober 2010

Sömnproblem

Vi är inne i en tung period igen när det gäller sömnen. Trots två olika preparat inför kvällen så sover han inte många timmar. Nu är det inga direkta sömntabletter han får men andra barn med samma sömnsvårigheter brukar reagera på dessa men icke Ludvig.
Vi har haft lite lyx två dagar då vi har fått sovmorgon, ända till strax innan sex annars brukar det vara vid fyra han vaknar.
Igår vaknade han strax innan fyra men slumrade till en timme till. Inatt vaknade han två för hans näsa bråkade. Han var tyst en timme till och sen hör jag hur han stammar fram, det är morgon nu, ljust ute. Jag försökte övertala honom att det var mörkt ute och att det var natt men det gick inte utan då säger han, magen kurrar. Kanske inte någon bra idé att ge mat mitt i natten så jag lät det vara, han fick sitta och leka i sängen. Vid fyra började han igen om sin mage så då var det lika bra att fixa frukost till honom. Nu har han varit jätteduktig här på morgonen och verkligen suttit och tragglat och ljudat fram lite ord eller i varje fall försökt. In emellan där har han mest brottats och skrattat med sin nalle och täcke. Jag hörde precis att han sa gömde så det var nog nallen han gömde under täcket. Lång tid sa han innan, det var när jag tog för lång tid för att komma in och hämta honom för att han skulle till toaletten så nu är han tillbaks, den envisa och glada killen :-) yiippie, nu ser vi hur han kämpar igen efter nästan tre veckors svacka. Nu skulle vi bara vilja ha bukt med hans sömn också, det är inte lite krav vi har eller???

Neurologen kan vi inte få tag i denna veckan för han har semester men psykologen har lagt ett meddelande till honom att han ska höra av sig till oss så fort han kan, dels för plåtarna men även för sömnen så...kanske nästa vecka hör vi något.

Ha en bra onsdag, själv kommer jag nog att gå i en dimma eftersom jag har varit vaken sen två. Sova får jag väl göra när jag blir gammal och barnen är utflugna :-)


1 kommentar:

  1. Madde!
    Jag vill du ska veta att du är en inspiration och uppmuntran för mig och säkert många andra som läser din blogg!
    I min förra kommentar hade jag först skrivit om det där med humorn, men sen tog jag bort det! Lite lustigt att du skrev om det själv! Jag tror också att humorn ofta är något man tar till för att orka med, men det behöver inte innebära en flykt undan verkligheten, bara ett sätt att klara av den! Vi lever alla med våra egna problem, kämpar med både det ena och det andra och det är så lätt att blir fullständigt uppslukad av det! De senaste 10 åren har jag haft stora sömnproblem och sover inte många timmar per natt (ett arv från min mamma), vilket gör att jag ständigt är trött och ofta irriterad! Kompenserar det med att köpa mängder av leksaker till barnen och sen dåligt samvete för att jag inte tar mig tid att göra något med dem istället! Vill att barnen ska minnas sin uppväxt som en rolig tid då vi gjorde en massa tillsammans, men det blir inte alltid så! Där är du en inspiration, för trots allt ni går igenom så har ni alltid hittat på saker tillsammans! Förstår inte alltid hur du orkat, men misstänker att det många gånger handlat om ren vilja! Fast nog har jag förstått att det inte lider någon brist på leksaker i ert hem heller! :-)

    Hoppas du fick sova lite till!
    Kram,
    Annika K

    SvaraRadera