onsdag 13 oktober 2010

Vad är det som händer???

Det händer saker här som vi står mycket frågande till. För ett par veckor sedan såg vi en sådan positiv trend för att nu se en väldigt negativ trend.

Vår stora fundering nu är, är det sjukdomen som har satt fart och plockar förmåga för förmåga från honom? Rent teoretiskt sätt borde det inte vara det eftersom proverna på de långa fettkedjorna var på väg ner för ett halvår sen och magnetröntgen som gjordes för ett halvår sen, där var inte katastrof stora förändringar jämfört med de tidigare. De senaste plåtarna har vi inte fått svar på. Jag kan lova att det är med blandade känslor som vi vill att läkaren ska ringa. Borde inte läkaren, om han såg en negativ trend ha sjukskrivit Kristian så att båda föräldrarna får vara med Ludvig om det skulle vara den sista tiden för honom? Borde inte det komma gradvis och inte så markanta förändringar som över en natt eller två? Borde det inte visa mer på andra funktioner då också?
Det borde väl ändå vara under det första halvåret som sjukdomen ökar som mest, så har vi tolkat det när vi fick informationen från början. Visst är vi medvetna att det kan ta upp till ett år innan märgen har satt sig ordentligt men...nu har året gått och det borde väl snart vara stopp.

Sömnen är inte den bästa heller längre, idag vaknade han 4.15. Vi vet att sömnen har ställt till det för honom förr men kanske inte riktigt som det är nu. Talet är så gott som helt borta, han är lite skakigare än tidigare. Fortfarande så plockar vi fram det positiva och den stora biten dessa två dagar är att han har suttit och lekt ett par minuter med sina playmobil gubbar och han har suttit i sin snurrestol så...

Jag har svårt att sova på nätterna igen, tankarna de maler om och om igen. Vad är det som händer, har inte sjukdomen gjort sitt nu, kan han inte få lite lugn och ro nu, kommer han att överleva detta, kan det vara så att sjukdomen tar ett skutt nu för att sen avstanna, när jag somnar så kommer drömmar om begravningar, kyrkor och präst. Hur överlever man sitt barn??? Negativa tankar, jag vet men vissa stunder så bara kommer de över en.
Det finns ingen som kan ge oss några svar ännu, samtidigt så är frågan, vill vi ha svar??? Ja de positiva i varje fall men om de inte är det då??? Hur gör vi då???
Många tankar, funderingar och mycket ångest! Jag avskyr det, jag vill ha ett vanligt liv nu eller i varje fall så vanligt som det går. Jag kan leva med funktionshinder, synskada eller vad det nu är/blir men jag vet inte hur jag ska kunna leva med att se min son tyna bort.

De som säger att man inte får mer bördor än man kan bära, vem bestämmer hur mycket man klarar? Jag tycker vi har fått mer än nog nu och Ludvig har verkligen fått mer än vad någon förtjänar. Han har prövats tillräckligt nu!!!

5 kommentarer:

  1. Jag instämmer och ni har redan burit tyngre bördor än någon människa ska behöva göra. Jag önskar er idel solsken och positiva besked.

    Massor och massor av kramar från Karin

    SvaraRadera
  2. Han och ni har prövats tjugo miljoner mer gånger än ni någonsin ska behöva gå igenom, mer än någon ska behöva gå igenom! Jag vet hur lätt det är att vandra iväg i tanken och alla scenarion bara poppar upp som popcorn. Det är inte lätt att säga att man ska ta en dag i taget, men någonstans så är det ändå det man får göra. För hur ska det annars gå? Heja, heja Ludvig, och heja Ludvigs familj! Ni är så grymma!

    Kram
    Johanna

    SvaraRadera
  3. Åh Madde1 Vad ska man säga? Jo. ni har verkligen haft er beskärda del av sjukdom och sorg. Nu måste det vända och bli bättre. Håll ut - jag tror så enormt mycket på stamcellerna.
    Jag håller med Johannas Heja, heja Ludvig och familj.
    Ge inte upp. Finns det liv så finns det hopp.
    Kom gärna in en kväll så tar vi ett glas "snackevin".
    Kramar
    Marianne

    SvaraRadera
  4. Jag har tänkt och tänkt på dig hela tiden sen jag läste inlägget efter jobbet... undrar om det är så att just det där magiska datumet, ett år, har passerats och att du någonstans mentalt tänkte att efter ett år skulle det inte bli fler försämringar och så känns bakslagen/förändringarna extra tunga? Sjukdomen är ju så ovanlig så det är ju svårt att säga säkert som med t ex vattkoppor - det bryter ut efter 2 veckor, som nästan alla har erfarenhet av. Jag hoppas och tror att det är en svacka för Ludvig och att han ska komma ur den starkare och piggare.

    Kram fr Karin

    SvaraRadera
  5. Jag tror ju att det är bättre att veta, även om det är dåliga nyheter, än att gå och grubbla och inte veta vilken strategi ni ska använda.

    Ludvig finns med i mina böner.

    Eva

    SvaraRadera