tisdag 29 september 2009

Andra dagen

Klockan är 19.20 nu och Ludvig ligger till sängs, han har inte somnat men han är i säng i varje fall. Natten blev lång, jag hade precis slumrat till vid 12 och det var lagom till de kom in och satte in ny medicin. De hade satt på en blöja på Ludvig efter mycket tjat på honom men pga droppet så kissas det i massor och risken för olyckor på natten är stora och de sa att även stora killar får ibland ha blöja vid sån här behandling så då kl 12 kollade de honom och han hade inte kissat något. Vid 2 var medicinen slut och då börjar maskinen låta, vilket gjorde att han vaknade så då var det upp och kissa, i flaskan eftersom allt mäts. Tillbaka i sängen och han ville inte sova utan blev jätteledsen och ville hem till Nora, att hon skulle ta hand om honom. Vid tre-tiden sa han att han var kissnödig och sömnig som jag var så sa jag att det var okej att kissa i blöjan men det var ett stort misstag för det gick så klart igenom så det var till o ringa på klockan så fick de komma och bädda rent och jag fick gå in och duscha honom eftersom urinet är koncentrerat med cellgifterna och kan irritera hans hud. Hans kommentar till personalen var, det var ingen bra idé det där med blöja och så skrattade han. Han sa det till den sköterskan ikväll också, hon som hade övertalat honom. Väl tillbaks i sängen, då frågar han, är det morgon, är där några kanaler som har börjat?? Näää sov, det är natt... Han låg och pratade men somnade till slut och när jag väl hade slumrat till igen, då var klockan 6 och det var dags för ny medicin och personalen kom in. Jaja jag somnade faktiskt lätt igen men då dröjde det en halvtimme innan Ludvig vaknade och ville ner och in på toaletten så snabbt in med honom där men jag var inte tillräckligt snabb så då var det ytterligare en olycka så då var det lika bra att stanna uppe. In i duschen och på nya kläder och sen in i duschen med mig själv och på med kläder. Vi var först ute till frukosten :-)
Kristian kom lite innan 10, sen har dagen sett ut ungefär som igår. Samma rutiner med mediciner, mat och annat. Den enda skillnaden idag är att vi var nere på lekterapin och lekte.
Blev bara en gång det var på väg att gå illa och det var när han så gärna ville gå in genom en barningång och där går inte droppställningen in men han ville inte höra på oss så han tog sats och sprang. Ställningen följde inte med och han snubblade och vi blev livrädda eftersom CVK:n är inopererad i en stor ven. Vad händer om han drar för hårt i den. Han var rätt oberörd av det som hände, han blev mest rädd eftersom vi höjde våra röster.
Inatt blir det ingen blöja för honom utan de ska väcka honom för att han ska upp och kissa.
Nu ska jag gå och sätta mig i soffan och titta på Idol och sen blir det nog tidig nattning av mig idag.

2 kommentarer:

  1. Det är härligt att höra att Ludvigs goda humör skiner igenom det som hade kunnat vara jobbigt. Vad mycket nya rutiner ni ska lära er! Klart att han saknar sin lilla syster, och hon honom!

    Tack för att du skriver och håller oss uppdaterade. Det är skönt att kunna följa med på det här viset.

    Kram från Karin

    SvaraRadera
  2. Herregud, vilket hektiskt schema. Jag beundrar er så. Att ludvig klarar allt är helt otroligt. Vilken kille han är. jag har tänkt så på er. Tess frågade om Ludvig mådde bra idag. Jag sa att han är en riktig kämpe och så lovade jag att jag skulle hälsa till honom. Kramar charlotte o tess

    SvaraRadera