fredag 5 februari 2010

Första ensamma veckan avklarad

Jaha då var första arbetsveckan över för Kristian. Visst han jobbar inte heltid, han slutar en timme tidigare varje dag men ändå. Han säger att det har varit helt okej att jobba och det har faktiskt varit helt okej att vara hemma själv med barnen.
Visst det är drygt emellanåt, det är svårt att aktivera dem hela dagarna. De hade behövt träffa sina kompisar, vi vuxna kan inte tillgodose allt det som barn behöver hur mycket vi än leker med dem.

Våra dagar ser ut ungefär så här, vi stiger upp, tar medicin, tittat på tv, leker, äter frukost, tar på kläder, borstar tänder, leker, tittar på film, äter frukt, leker, tittar på film, fixar något i hemmet (dammsugar, tvättar, lagar mat), äter lunch, leker, tittar på film, tar medicin, äter mellanmål, bakar eller fixar något annat, leker, pappa kommer hem, leker, äter middag, leker, tittar på tv, duschar, sover.
Om ni reagerar på att det är mycket film och tv så är det för att dels så ser de aldrig en film klart utan springer iväg och leker in emellan och sen är det dels för att det är ett sätt för oss att få "ner" Ludvig och få tillbaks honom till verkligheten.

Jag ska erkänna att även om det har varit okej att vara hemma så bara längtar jag efter det sociala livet, att få träffa folk, att få leva ett vanligt liv, att få gå till jobb. Jag är ganska social och vill gärna träffa människor. Som det är nu så har jag min sociala bit genom datorn så jag ber om ursäkt till alla er som "drabbas" av mig och mina mejl, sms och all chat via facebook. Det är så att varje gång barnen sätter sig vid tv:n så springer jag snabbt för att göra det som behövs här hemma och sen till datorn :-)
Jag måste ge mig till tåls, min tid kommer då jag får gå tillbaks till jobb eller när vi kan ha ett mer fungerande socialt liv.

Jag ser det så här: Jag glädjs för att jag får vakna upp med båda mina älskade barn varje morgon, att vi får ta det lugnt på morgnarna, ingen stress till dagis. Jag får helt enkelt tillbringa varje härlig minut med mina små guldkorn.
Nu kan vi tom ha lite fredagsmys vilket vi inte kunde för ett tag sedan :-) Det blir bättre och lugnare för varje dag och det tar vi som framsteg. Så jag är lyckligt lottad som får ta dagen som den kommer tillsammans med mina barn.

Ha en trevlig helg alla!

2 kommentarer:

  1. Kära fina familj. Jag önskar er en riktigt fin, härlig och mysig helg.
    Mittskepp 15

    SvaraRadera
  2. Visst får man perspektiv! Och det skänker du ju också oss fast vi inte direkt drabbats av sjukdom... det smittar av sig på oss andra att vi också förmår uppskatta vardagens njutningar och glädjeämnen.

    Jag förstår så väl att du längtar tillbaka till det normala med vuxna relationer och arbetskamrater... men den tiden kommer säkert igen. Jag är säker på att hemmadagarna kommer att bli bättre och bättre i takt med att snön smälter bort och dagarna blir längre.

    Kram från Karin

    SvaraRadera