torsdag 4 februari 2010

Inte alltid så lätt att vara mamma...

Jag har aldrig tänkt eller haft funderingar på att det skulle vara lätt att vara mamma men ibland önskar jag att det kunde vara lite lättare. Har idag insett att det inte är lätt att vara mamma till en kille som har ett minne som jag vet inte vad.

I morse satt han och tittade på Musses Klubbhus och rätt som det är så säger han, skulle inte de komma till Arenan? Jag började bläddra i mitt minne och han sa, skulle inte vi se dem där?
Mycket riktigt det stämmer, vi bokade biljetter till Disney on Ice just för att det var Disney och Musse Tema och det gjorde vi direkt när biljetterna släpptes för att vi skulle få bra platser rakt framför så att han skulle uppfatta det han såg. Han var med när vi bokade dessa och jag tror att det var i juni eller juli.
Vad svarar man sin son då? Jo vi skulle sett det men...ja vi får se det nästa gång de kommer istället. Då tittar han på mig och säger, ja vi får se det en annan gång, när jag har blivit frisk. Detta gör ont, han är så medveten och snusförnuftig men ändå det gör ont i hela mig.
Annars är det ju bra med bra minne men dessa saker som vi "skulle" ha gjort det hade han inte behövt minnas.

Måste ju också skriva en annan incident när det gäller hans minne. Vi har hela tiden trott att han har förträngt hela sjukhustiden och inte lagt några namn på minnet från Lund men se, där hade vi helt fel. Han frågade mormor inför besöket i Lund i förra veckan. Vår psykolog är en kvinna och läkaren i Lund är en man och de har samma namn så då frågade Ludvig, kan pojkar heta D? Vi var helt säkra på att han inte hade en aning om vad läkarna i Lund hette men se han hade stenkoll.

Häromdagen såg vår dialog ut så här:

Ludvig: När vi var i Lund från början, när vi tog prover, kanylen. Vem tog de på först?
Mamma: Jag vet inte
L: Det var jag, var jag duktig?
M: Ja du var jätteduktig
L: Vem var det sen, var det Nora? Var hon duktig, näääääää hon skrek
M: Ja hon var inte riktigt lika duktig.
L: Vilken arm tog de kanylen i? Var det den eller den?
M: Jag vet inte
L: Det var inte i armen, det var här i handen
M: Ja det var det nog
L: Vem tog proverna på mig?
M: Jag vet inte, vem var det?
L: Det var W
M: Ja just det, så hette hon
L: Vems tur var det efter mig och Nora, var det du mamma
M: Ja det var det nog
L: Näääääääääääääääääää, det var pappa.
M: Ja just det, det stämmer ju, pappa var först.
L: Vem tog proverna på er?
M: Ja, Ludvig vem tog proverna på oss?
L: Det var M
M: Jag blir helt mållås, trodde inte han hade en aning om vår kontaktbarnsköterskas namn men det hade han.

Så grabben har så fruktansvärt full koll på allt, undrar vi över något inom vården frågar vi honom :-) eller om vi undrar över några namn så får vi fråga honom. Han memorerar alla namn och visst även deras i Lund, vilket överraskade oss.


2 kommentarer:

  1. Det råder inga tvivel om att Ludvig har en väldig kapacitet. Det är intressant hur observant han är på omgivningen... påminner lite om min lillebror som i den åldern kunde vartenda bilmärke och -modell, och då menar jag just vartenda ett, men som några år senare knappt kunde skilja en Saab från en Fiat och fortfarande inte kan ett enda bilmärke eller ens har körkort. Dock var han Sverigemästare i schack under några år. Det är lite den skärpan jag kan känna igen hos Ludvig - han verkar verkligen smart.

    Men jag håller med dig - att ibland önskar man kanske att vissa saker kunde falla i glömska - som det där uteblivna Arena-besöket.

    Så, nu har du snart klarat första veckan på egen hand. Bra gjort!

    Många kramar från Karin

    SvaraRadera
  2. Vilken kille ni har! Och vilka föräldrar han har! Och vilken fin Nora ni har! Och vilka föräldrar hon har!

    Du är så många saker på samma gång nu. Det är en jobbig tid med konvalecensen i hemmet, du är allt på en gång. Mamma till friskt barn, mamma till sjukt barn, lektant, dagisfröken, hustru, sjuksyster, undersköterska, städare, kock, oro i magen, ledsen, glad, tungsint, lättsint, dotter och svärdotter... och långt där nere kommer Madeleine. Jag vet att det är en enormt påfrestande tid. Men den går över, det är snart vår, få kan man göra fler saker ute, och då kan snart Nora börja på dagis.

    Om man ändå kunde gå några steg åt andra människor... men det kan man ju inte... OM man ändå kunde gå de allra tyngsta stegen åt sina barn, men inte heller det får man.

    Du är så himla fantastisk! Det är ni allihopa! Du är en sann hjälpte Madeleine! SANN HJÄLTE!

    Kraaaaaaaam
    Annette

    SvaraRadera